Khadija Zamouri

Zamouri: 'Japanse toren moet weer opengaan'

© brusselnieuws.be
03/02/2016

Khadija Zamouri, Brussels parlementslid van Open VLD, klaagt foute federale prioriteiten aan, als het over Brusselse musea gaat. Deze musea zijn niet enkel van cultureel belang, ze zijn ook economisch belangrijk voor de hoofdstad.

Vorige week kwam het nieuws dat federaal staatssecretaris Elke Sleurs kunsthistorici aan het werk zet om honderden ‘Belgische’ kunstwerken op te sporen die ruim 200 jaar geleden door de Fransen in beslag zijn genomen. Juristen moeten zelfs onderzoeken hoe we ze kunnen recupereren.

Waar is dit voor nodig? Een Rubens of een Jordaens die in het meest bezochte museum ter wereld hangen, het Louvre, zijn hoe dan ook promotie voor ons land en onze Antwerpse of Brusselse musea. Ze hangen daar dus goed in Parijs. En trouwens, wat zouden we er hiermee moeten doen: onze musea zijn in slechte staat en onze depots zijn overvol.

Erger is dat de staatsecretaris het punt mist. Wat we nodig hebben, en wat zij en haar collega bevoegd voor de Regie der Gebouwen, Jan Jambon, nalaten te doen, is veel eenvoudiger: Onze musea moeten open zijn voor het publiek!

Het Chinees Paviljoen en de Japanse Toren zijn al jaren gesloten wegens stabiliteitsproblemen en het Jubelparkmuseum lekt. Sommige zalen zijn gesloten en bij regenweer moeten de bewakers emmers plaatsen om de collectie te beschermen.

Deze desinvestering van de federale overheid in de Brusselse musea is niet enkel zonde voor de collecties zelf en ons cultureel erfgoed, het is ook een aanslag op een stuk economische infrastructuur van de hoofdstad. Toerisme is voor Brussel en België essentieel. Er hangen duizenden jobs van af. Het aanbod bepaalt of een bus toeristen uit China of Japan één, twee of drie dagen in Brussel blijft: dus één, twee, drie of geen overnachtingen, maaltijden in restaurants, souvenirs, pintjes op café, tel maar op.

Eenmalig 11 miljoen euro
De lijst van gebouwen die zich in een erbarmelijke staat bevinden is inderdaad niet klein: de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB), het Jubelparkmuseum, de Japanse Toren en het Chinees Paviljoen van de Musea van het Verre Oosten (KMKG). Gebouwen die allemaal schreeuwen om renovatie. Fijn dat de staatssecretaris eenmalig 11 miljoen euro investeert in de wetenschappelijke instellingen in onderzoek. Wat baat het als het dak lekt? De gebouwen worden immers beheerd door de Regie der Gebouwen, en dat is een bevoegdheid van haar collega Jan Jambon (N-VA). Maar door deze nood aan renovatie stelselmatig te blijven negeren, plegen we roofbouw op een stuk economische infrastructuur voor de hoofdstad en het land.

De indrukkende gebouwen van het Jubelpark, van het Museum van het Verre Oosten, de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, zijn ook een visitekaartje voor toeristen, zakenlui, journalisten en werknemers van internationale instellingen die Brussel bezoeken. Neem nu de Japanse Toren. Die werd in 2013 gesloten door de Regie der Gebouwen. De betonnen stutbalk onder de pagode bleek rot. Dit jaar vieren België en Japan de 150ste verjaardag van het aanknopen van diplomatieke en vriendschapsrelaties (1866). Alles wat beide landen gemeen hebben zal dit feestjaar onderstreept worden. Maar het zal zonder de Japanse Toren zijn. Nog steeds afficheert de website: “De Musea voor het Verre Oosten zijn om veiligheidsredenen tot nader order gesloten.”

Bye bye promotiecampagne naar Japanse toeristen. Bye bye bijhorende jobs.

Khadija Zamouri
Brussels Parlementslid

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni