E1423 Walter SWENNEN 2014

Walter Swennen: boeiende expo bij Xavier Hufkens

Sam Steverlynck
© Agenda Magazine
16/04/2014

Walter Swennen had een paar maanden geleden nog een knappe retrospectieve in Wiels en is nu terug. En hoe! Hij zit nu niet alleen bij een internationale topgalerie - Xavier Hufkens - maar pakt bovendien uit met een reeks recente schilderijen die overtuigen. De werken overspannen een periode van 2010 tot 2014, met daarbij ook een aantal oudere doeken die hij heeft herwerkt. Zo herneemt hij een kindertekening die zijn kleinzoon maakte van een spin.

Dat doet hij op twee verschillende manieren. In het ene werk geeft hij de spin weer als olie op doek op een egale achtergrond van rood met bovenaan een blauwe strook. In het ander werk schildert hij dezelfde afbeelding op ijzer en in kleiner formaat. Men ziet op de achtergrond nog een rasterstructuur die hij heeft overschilderd.

Het levert in beide gevallen knap werk op en illustreert nog maar eens dat het Swennen niet te doen is om het onderwerp maar de uitvoering. De eigenlijke schilderkunst is dan ook zijn onderwerp. Zo herneemt hij een kindertekening die hij op zijn zevende maakte. Aan de rechterkant zie je een tekening van Mickey Mouse, ernaast de afbeelding die hij toen maakte op basis van de instructies.

Duikboot
Strips figureren wel vaker als inspiratiebron. Zo geeft hij hier een duikboot weer op dezelfde wijze als Willy Vandersteen zou doen. Maar Swennen is even goed geïnteresseerd in logo’s, tekens en symbolen, wat resulteert in een spel rond taal als systeem van tekens.

Op een schilderij schrijft hij Flor/Fina, een verwijzing naar een sigarenmerk, op zo’n manier dat taal haast een logo wordt. Een ander werk is in pasteltinten uitgevoerd en geeft woorden weer die ondersteboven zijn geschreven. Zo wordt de taal niet alleen onleesbaar en louter teken, het is tegelijk een vorm van subliminaal gevloek aangezien de woorden in kwestie ‘débile’, ‘faux cul’ en ‘connard’ lezen.

Taal en teken versterken elkaar vaak ook. Zo geeft hij in een schilderij met dikke lagen verf verschillende blokken weer. Daarboven heeft hij ‘Shanghai’ geschreven. Of hoe hij met zijn opzettelijk naïeve stijl een impressie geeft van de skyline van die metropolis. Door de ongedwongen manier waarop hij figuratie en abstractie combineert en zijn karikaturale stijl zorgt Swennen voor een frisse wind in de hedendaagse schilderkunst. En dat doet goed.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni