kaart1 vliegroutes lagen chabert SPI def

Vliegroutes plan-Wathelet geschrapt vanaf donderdag

CD
© Brussel Deze Week
01/04/2015

De gewraakte vliegroutes boven Brussel van het plan-Wathelet bestaan niet meer. Federaal minister Jacqueline Galant (MR) herstelt de situatie ten voordele van de kanaalzone, Brussel, Etterbeek, Oudergem, Elsene en Watermaal-Bosvoorde. Of de federale overheid alsnog boetes moet betalen aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, is niet geweten.

Op 2 april worden ze geschrapt, de twee vliegroutes van het plan-Wathelet. Voormalig staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) voerde ze op 6 februari 2014 in, en vrijwel meteen daarna leidden ze tot hevig protest in Brussel, Etterbeek, Elsene en delen van Sint-Pieters-Woluwe, en, in mindere mate, in Sint-Jans-Molenbeek. Het actiecomité Pas Question maakte er een zaak van en wist gedaan te krijgen dat de zogenaamde ‘Kanaalroute’ en de ‘Brede bocht naar links’ de inzet werden van de verkiezingen in het Brussels Gewest. Wathelet werd na de verkiezingen vervangen door partijgenoot Catherine Fonck, in afwachting van een nieuwe regering.

Twee maanden na de verkiezingen oordeelde de rechtbank van eerste aanleg – in een zaak aangespannen door het Brussels gewest tegen de federale overheid – dat de twee routes geschrapt dienden te worden, en dat de federale overheid dat moest doen voor eind oktober. Wathelets huidige opvolger, minister Jacqueline Galant (MR), deed dat ook. Alleen nam die procedure dertig weken in beslag – een internationale luchtvaartvereiste – waardoor de routes pas op 2 april echt ophouden te bestaan.

Blijft de vraag of de Brusselse regering de boetes die de rechtbank van eerste aanleg oplegde voor elke dag dat de routes gebruikt werden, zal innen. Het gaat om een maximumbedrag van 36 miljoen euro. Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) zei eind oktober nog dat ze dat niet meteen zou doen. Begin februari dit jaar kwam ze echter op haar woorden terug en dreigde ze alvast de boetes van de maand november te innen.

Wij drongen bij Céline Fremault aan om het definitieve antwoord te kennen, alsook om het eventuele bedrag van de boetes te verkrijgen. Ook vroegen we of het Brussels Gewest tevreden is met de situatie vanaf 2 april, en of het gewest in de toekomst ook boetes zal blijven uitschrijven voor vluchten die de strenge Brusselse geluidsnormen overschrijden. Onze vragen vertrokken op maandagnamiddag. Op dinsdagmiddag zouden we binnen het uur antwoord krijgen. Nadien klonk het bij Fremault dat er daags nadien een persbericht zou verstuurd worden. Wij hebben het antwoord bij het ter perse gaan dus niet verkregen.

Federaal minister van Mobiliteit Galant is verbaasd over de dreiging van Fremault om eventueel de boetes van de rechtbank toch te innen. Galant zegt dat ze binnen de voorgeschreven termijn heeft gehandeld, en dat haar niets te verwijten valt.

Tussen de regels door blijkt dat er aangestuurd wordt op een politieke oplossing, waarbij de Brusselse regering de boetes niet zou innen. Maar Céline Fremault kan dat dus niet bevestigen. In een interview met onze krant zegt Galant alleszins dat “het luchthavendossier moeilijk is gemaakt omdat er veel speelt op het niveau van de psychologie.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni