© Brussels Airport / Flickr

Vlaanderen en Brussel meten allebei ultrafijn stof luchthaven

Sara De Sloover
© brusselnieuws.be
24/04/2015

Zowel Vlaanderen als Brussel neemt de uitstoot van ultrafijne stofdeeltjes op de luchthaven onder de loep, vernam onze redactie. De Vlaamse Milieu Maatschappij en Leefmilieu Brussel kregen daarover allebei een politieke vraag. Ze overleggen nu over locaties en periode. “We hopen het op hetzelfde moment te kunnen doen, maar we zijn nog niet zeker of dat lukt.”

Een studie van eind vorig jaar over fijn stof rond de luchthaven van Schiphol deed ook figuurlijk veel stof opwaaien. Rondom de Amsterdamse luchthaven werd een verhoogde concentratie ultrafijne stofdeeltjes opgemeten.

In Brussel zagen vijf verschillende partijen dat als een reden om een soortgelijke studie te vragen aan leefmilieuminister Céline Fremault (CDH) over de luchthaven van Zaventem, die met alle lawaaioverlast niet bijster populair is bij hun kiespubliek.

Vlaanderen voert al UFP-metingen uit in Antwerpen, in het kader van een Europees proefproject. Maar na de Schipholstudie wil de Vlaamse Milieumaatschappij ook gaan meten in de omgeving van de luchthaven en iets verderop.

“We zijn bezig een lastenboek op te stellen om die metingen uit te besteden”, zegt Edward Roekens, diensthoofd lucht. Ultrafijn stof opmeten is duur en moeilijk, omdat de stofdeeltjes zo minuscuul zijn.

Vlaanderen overlegt de komende weken over de ideale locatie voor de meetpunten. Eén ervan zou op een 8-tal kilometer van de luchthaven moeten komen. “In Schiphol werd de grootste hoeveelheid UFP gemeten op ongeveer 10 kilometer van de luchthaven”, zegt Roekens. “Als we rekening houden met de dominante windrichting, is het de bedoeling dat we ‘voor’ en ‘na’ de luchthaven meten, dus ten zuidwesten en ten noordoosten van Zaventem, onder meer in Steenokkerzeel.”

Via de media vernam het Vlaamse agentschap dat ook de Brusselse collega’s van plan zijn de ultrafijne stofdeeltjes rond de luchthaven op te gaan meten. “We zullen proberen die twee studies op elkaar af te stemmen”, zegt Roekens. Maar als de luchtmetingen niet op hetzelfde moment gebeuren, worden ze wel heel lastig om te vergelijken.

‘Niet voorzien in begroting’
In Brussel staat het project in vergelijking nog in de kinderschoenen. Agentschap Leefmilieu Brussel is druk bezig het geld bij elkaar te harken, omdat de UFP-meting niet voorzien was in de begroting.

In Vlaanderen komen er drie meetpunten, in Brussel twee. Die laatste komen in het noordoosten van Brussel, allebei op ongeveer vijf kilometer van de luchthaven, zegt Olivier Brasseur, verantwoordelijke van de luchtkwaliteitlaboratoria van Leefmilieu Brussel.

"Wat het schadelijke teer of ‘black carbon’ betreft, was er in Schiphol opvallend genoeg nauwelijks een verschil met stedelijk gebied met veel wegverkeer iets verderop. Het zou dus interessant zijn om kunnen te vergelijken met de UFP-uitstoot op een drukke verkeersas”, geeft Brasseur toe. “Maar in eerste instantie is de vraag om de uitstoot van ultrafijn stof afkomstig van vliegtuigen te analyseren. We zullen niet kunnen vergelijken met het centrum, of zones verder weg van de luchthaven.”

Ook wanneer de meetperiode plaatsvindt, is nog niet duidelijk aan de Brusselse kant, maar ze zal net als in Vlaanderen twee à drie maanden duren. “We hopen het op hetzelfde moment te kunnen doen als de Vlamingen, maar dat hangt af van hoe vlot de openbare aanbesteding verloopt”, zegt Brasseur.

Beide luchtkwaliteitsexperts benadrukken dat de meting wel een idee geeft hoeveel ultrafijn stof er in de lucht hangt, maar niets kan zeggen over de effecten op de volksgezondheid. Daarvoor is bijkomend en langdurig gezondheidsonderzoek nodig.

Geen verschil met ultrafijn stof van wegverkeer
Brasseur geeft ook toe dat UFP’s afkomstig van het wegverkeer niet te onderscheiden zijn van die van het vliegverkeer. “Daarom willen we twee plekken, om de invloed van het autoverkeer zo goed als mogelijk te scheiden. Wij verwachten dat de luchthaven vooral ultrafijn stof, waaronder ook black carbon, zal uitstoten, terwijl het wegverkeer vooral black carbon en stikstofdioxide afgeeft.”

Leefmilieu Brussel is tot het eind van het jaar overigens bezig met een project met mobiele meetbakjes, dat de concentratie black carbon opmeet op allerlei verkeersassen en in allerlei voertuigen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni