Vervoort: 'Uitvoeren is de uitdaging'

© brusselnieuws.be
15/10/2014

Grote nieuwe stedenbouwkundige projecten moeten een nieuw tijdperk inluiden voor Brussel. Dat heeft Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) gezegd tijdens zijn regeerverklaring. “De grote uitdaging is uitvoeren, uitvoeren en nog eens uitvoeren.”

De nieuwe Brusselse regering zet in de eerste plaats in op grote stedenbouwkundige ontwikkelingen. Daarvoor worden de procedures vereenvoudigd en komen er instellingen als het al eerder aangekondigde Brusselse planningsbureau. “De grote uitdaging voor deze regering wordt uitvoeren, uitvoeren en nog eens uitvoeren”, zei Vervoort.

Naast een aantal nieuwe wijken, zoals de ontwikkeling van de Reyerssite, de Josaphatwijk en Thurn & Taxis, gaat de aandacht vooral naar de wijken langs het kanaal. “Het is daar dat wij het Brussel van 2025 tot stand zullen brengen”, aldus Vervoort.

Het nieuwe ontwikkelingsbeleid zal inzetten op een mix van wonen, openbare ruimte, uitrustingen en economische activiteit, zo zei Vervoort nog. Van die woningen wil het Gewest er de komende legislatuur 6.500 bijbouwen. Daarnaast wordt er ook 300 miljoen euro vrijgemaakt voor de renovatie van sociale woningen en komt er eind 2015 een huurtoelage.

'Jobs voor Brusselaars als hoofddoel'
Naast de stadsontwikkeling willen Vervoort en zijn regering ook maatregelen nemen tegen de hoge werkloosheid in Brussel. Daartoe komt er een ‘Strategie 2025’. “Die zet in op het uitbouwen van Brussel tot Europese hoofdstad van ondernemen in innovatie”, zei Vervoort. “Met als doel jobs voor Brusselaars. De aanwezige dynamische economie moet maximaal benut worden om de Brusselse tewerkstelling te bevorderen.”

De bestaande Jongerengarantie blijft daarom ook een prioriteit en zal verder uitgewerkt en versterkt worden. Ook zal de administratie meer 'business friendly' moeten worden, aldus Vervoort.

'Ruimte voor wandelen en fietsen'
Mobiliteit en de openbare ruimte zijn andere terreinen waar de regering-Vervoort de levenskwaliteit van de Brusselaar wil verhogen. Fietsers en voetgangers krijgen daarbij voorrang. Vervoort: “De actieve modi hebben het grootste groeipotentieel. Wij zijn niet tegen de auto, maar wandelen en fietsen moet meer ruimte krijgen.”

Concreet verwees Vervoort naar het autovrij maken van de centrale lanen en een befietsbare Kleine Ring, een voornemen dat al meedraait uit de vorige legislatuur, maar nu met gescheiden fietspaden moet uitgewerkt worden.

Vervoort herhaalde ten slotte het voornemen om een metro naar Schaarbeek uit te werken en de premetro tussen Noord en Albert om te bouwen tot volwaardige metro. De minister-president betreurt verder dat het federale regeerakkoord vaag blijft over het Gewestelijk Expresnet (GEN). Vervoort dringt er daarom opnieuw op aan de lokale en piekuurtreinen te integreren in een GEN-vervoersplan. Tegen 2017 zou er om het kwartier een trein moeten rijden in dertig kleinere Brusselse stations. Wat het spreidingsplan voor Zaventem betreft, verwacht Vervoort meer dan een moratorium. "Er zijn nieuwe maatregelen nodig."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni