VAB: 'Beter minder auto's toelaten dan meest vervuilende bannen'

© brusselnieuws.be
09/10/2015
Ook in:
en nl

"Het is ecologisch gezien beter om pendelaars uit te stad te weren, dan om zich te richten op vervuilende wagens." Dat zegt Maarten Matienko van automobilistenvereniging VAB in een reactie op het voorstel van Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault om lage-emissiezones in te richten. Oppositiepartijen MR en N-VA onthalen het plan dan weer positief.

Minister Fremault kondigde vrijdag in Le Soir aan dat ze op termijn lage emissiezones wil invoeren in het Brussels gewest. In een eerste fase wil de minister automobilisten voorstellen vrijwillig een vignet op hun wagen te kleven dat de mate van vervuiling aangeeft. In een tweede fase wil ze vervuilende wagens uit de stad bannen bij pollutiepieken. In een derde fase zouden delen van Brussel of de hele stad een lage-emissiezone worden.

De VAB-woordvoerder verwijst naar een studie van VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) over de impact van lage-emissiezones. "Uit die studie blijkt dat het verminderen van het aantal wagens het grootste effect heeft", aldus Matienko. De vervuiling van wagens wordt gemeten aan de hand van de euronormen: hoe hoger de norm, hoe minder de wagen vervuilt. "Uit studies blijkt echter dat dieselwagens met euronorm 5 meer stikstofoccides uitstoten dan wagens met euronorm 4 met een roetfilter die in de fabriek is geïnstalleerd", zegt Matienko, die toevoegt dat veel dieselwagens de theoretische euronorm niet halen.

VAB pleit er dan ook voor om pendelaars enkel met een vergunning binnen te laten in de stad, zoals dat in Italië het geval is. "Er moeten dan wel goede alternatieven zijn, zoals parkings waar pendelaars de fiets kunnen nemen en goed openbaar vervoer", aldus Matienko.

Touring vindt het voorstel van Fremault positief, maar vindt dat er ook nood is aan uniformiteit tussen de verschillende systemen die er bestaan om de vervuiling te verminderen. "Het is goed om alle wrakken te verbannen die de lucht erg vervuilen", zegt woordvoerder Danny Smagghe. "Het is echter belangrijk dat ook mensen met een buitenlandse nummerplaat moeten betalen en dat ook andere vormen van vervuiling, zoals houtkachels, worden aangepakt."

De automobilistenvereniging pleit voor uniformiteit in de maatregelen. "In Antwerpen zal gewerkt worden met camerabeelden om de vervuilende wagens op te sporen, in Brussel moeten de bestuurders zelf een vignet aanschaffen", aldus Smagghe. Touring pleit dan ook voor één milieusticker voor alle Europese lidstaten met lage-emissiezones.

MR: 'Eindelijk'
Verschillende oppositiepartijen onthalen het plan goed. In de eerste plaats de Franstalige liberalen van MR. Zo wijst parlementslid Anne-Charlotte d'Ursel erop dat haar partij vier jaar geleden al een voorstel van resolutie indiende. Ze is dan ook verheugd dat Fremault vier jaar later "eindelijk het liberale voorstel in overweging wil nemen". Ze spreekt van een schuchtere poging omdat de minister eerst enkel bij pollutiepieken een lage emissiezone wou invoeren.

Ook het FDF noemt het voorstel van Fremault een variant op een eerder voorstel van de (eigen) partij. "Wij zijn tevreden dat dit voorstel van Didier Gosuin meer dan tien jaar na dato weer op tafel komt", zegt FDF-fractieleider Emmanuel De Bock. Toch wijst de partij op het belang van een eenvoudig en eenduidig systeem, bij voorkeur zonder onderscheid tussen auto's die een beetje en veel vervuilen tijdens pollutiepieken. We moeten ook een 'dieselbashing' vermijden als dat betekent dat we daarmee de ogen sluiten voor de benzinemotoren die meer verbruiken en andere tekorten vertonen, zoals een grotere CO2-uitstoot."

Voor de N-VA is het voorstel van de minister "een positieve eerste stap, maar is het wachten naar de concrete invulling", zegt Brussels parlementslid Liesbet Dhaene. Minister Fremault heeft geleerd uit haar Lucht-, Klimaat- en Energieplan, dat volgens de partij enkel gebakken lucht was. Zo voorzag het plan enkel een lage emissiezone bij vervuilingspieken, "dus eigenlijk als het al te laat is". Dhaene verwijst naar Antwerpen, waar men vanaf 2016 kiest voor een permanente lage-emissiezone. "Ik ben blij dat minister Fremault nu ook inziet dat het voorstel van een LEZ enkel bij vervuilingspieken te licht weegt en dat ze de intentie heeft om permanente lage emissiezones in te richten in Brussel".

Autofiscaliteit
Liesbet Dhaene vindt het ook positief dat Brussel eindelijk werk maakt van de vergroening van de autofiscaliteit, terwijl men in Wallonië al sinds 2008 en in Vlaanderen sinds 2011 hiermee bezig is. "Ook hier kan ik dus maar verheugd zijn dat minister Fremault eindelijk de koe bij de horens lijkt te nemen door de verkeersbelasting af te stemmen op de ecoscore. Opvallend is dat er nu eindelijk ook sprake is van een concrete deadline, namelijk uiterlijk tegen 2017", besluit ze.

Groen reageert voorzichtig. "Wij zijn voorstander van het principe van lage-emissiezones, maar zijn het niet eens met de vorm waarin minister Fremault dit wil realiseren", reageert Groen-parlementslid Annemie Maes. Studies hebben immers aangetoond dat dergelijke maatregel niet meteen zorgt voor een significante verbetering van de luchtkwaliteit. Maes is het er ook niet mee eens dat de emissiezones op lokaal vlak worden ingericht en dat de handhaving ook op gemeentelijk niveau georganiseerd wordt. "De beste manier om de luchtkwaliteit te verbeteren is het verminderen van het autoverkeer. Het beste is dan ook om het volledige gewest tot lage-emissiezone uit te roepen", vindt ook haar Ecolo-collega Arnaud Pinxteren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni