1444 TRANSFORMERS-Miet-Warlop

Transformers: creatief met de werkelijkheid

Ive Stevenheydens
© Agenda Magazine
30/09/2014

We keken ernaar en speelden ermee. Nu is het ook een festival. Transformers heet het focusprogramma van de Beursschouwburg dit najaar. Alles – performances, tentoonstellingen, screenings, concerten enzovoort – staat in het teken van verandering. Of hoe kunstenaars dromen opbouwen uit een getransformeerde realiteit. Uit het volle programma lichten we vier tips met punchlines van de samenstellers Tom Bonte en Helena Kritis.

OPENEN

Miet Warlop trapt af met een première: Dragging the bone. De Brusselse kunstenaar/theatermaker is een übertransformer: ze laat objecten ontpoppen tot personages. Uit haar prettig gestoorde geest spruiten beklijvende, vaak flashy, ietwat macabere wezens voort die ze opvoert in woordloze performances. In eerdere voorstellingen zagen we een gedekte tafel op pumps rondwandelen en een mannenlichaam in keurig kostuum zonder hoofd. In haar nieuwe stuk vertaalt ze wilskracht, geestdrift en ambitie naar een universele boodschap. Op het podium figureren gipsen afgietsels van haar lichaam. Tom Bonte: "Ze toeft in een donkerder universum dan voorheen. Na explosies met verf krijgen we een ballet van wit-, zwart- en grijstinten."
Info: 3 & 4/10, 20.30

EXPOSEREN

Dennis Tyfus, wereldberoemd in Antwerpen en straks ook in Brussel, is een autodidactische duizendpoot met een eigen smoel – hij tekent, schildert, publiceert kunstboeken, maakt muziek, foto's en films. Dankzij zijn Ultra Eczema-label geldt hij in ondergrondse middens al jaren als een waar fenomeen. Tyfus' solotentoonstelling, "He means well" rarely means something good, omvat twee nieuwe video's, tekeningen en geborduurde vlaggen. De eyecatcher is een gigantische ventilator waaraan dreadlocks wapperen. Aan de andere kant spelen een gele, rode en groene vinylplaat elementaire reggae. Helena Kritis: "Mijn favoriete werk is een slogan op de spiegels in de toiletten: 'Na het plassen doe je met je handen wat je wilt'."
Info: 3/10 > 29/11, wo > vr 12 > 18.00, za 12 > 19.00

OMDRAAIEN

In Paradise – private collection leidt de Kaapverdische danseres en choreografe Marlene Monteiro Freitas ons binnen in een omgekeerde wereld waarin vrouwen de mannen domineren. Zelf gekleed als een dominatrix heeft ze op de scène haar zegje over vier halfnaakte, beeldschone jongemannen. Het ziet er Bijbels uit: Freitas draait het scheppingsverhaal binnenstebuiten en creëert een wereld waar viezigheden, bestiale activiteiten en elkaar pijn doen wel done zijn. Op zwoele klanken van rumba, Afrikaanse pop en psych rock transformeert het viertal mannen naar mythische halfwezens tussen mens en dier. Tom Bonte: "Dit is een extreem straffe voorstelling van iemand die sterk opgang maakt. Vorig jaar gezien en meteen geboekt."
Info: 24 & 25/10, 20.30 & 21.30

CHOQUEREN

De Amerikanen Ryan Trecartin & Lizzie Fitch behoren tot de meest ophefmakende (video)-kunstenaars van het moment. Hun werk benadert op spottende, amusante en soms choquerende wijze het schijnbaar 'alledaagse' Amerika. Het tweetal voert typetjes op zoals cheerleaders, prom en beauty queens. Dat sowieso overgemediatiseerde gebeuren blazen ze op tot perverse, pijnlijk stupide en hoogst bizarre proporties. In de film Center Jenny, eerder te zien als totaalinstallatie op de Biënnale van Venetië, draait alles om Jenny-zijn. Een groep hysterische trashmeiden wil stijgen in graad: van basic- tot chief-Jenny. Jerry Springer over the top? Think again. Helena Kritis: "Een dolgedraaide trip in high-definition, met waanzinnige infraroodscènes."
Info: 12 > 15/11

Transformers

data: 3/10 > 29/11

waar: Beursschouwburg, Brussel

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Podium, Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni