© Saskia Vanderstichele

Sukkelstraat (14): Station Ukkel-Kalevoet

Bruno Schols
© Brussel Deze Week
10/05/2012
Veel Kalevoeters dragen hun stationnetje in het hart. Het honderdvijftig jaar oude pareltje moet het binnenkort zonder stationschef stellen. Een zoveelste teken, vrezen veel Ukkelaars, dat hun station gedoemd is te verdwijnen.

De Ukkelse FDF'er Emmanuel De Bock lanceerde samen met Jonathan Biermann (MR) een petitie voor het behoud van Ukkel Kalevoet. Ze protesteren tegen de beslissing van de NMBS om de stationschef en de bemande loketten vanaf juni af te schaffen. Van de tienduizend Ukkelaars die een briefje in de bus kregen, reageerden er niet minder dan 1.600. Het toont aan dat het stationnetje veel Ukkelaars na aan het hart ligt.

Volgens NMBS-woordvoerder Bart Crols loopt het allemaal niet zo'n vaart. "Ukkel Kalevoet is een belangrijk intermodaal station, en het is uitgesloten dat we het ooit sluiten. Wel kan het zijn dat de loketten op termijn gesloten worden, maar de wachtzaal blijft open, en er zouden dan ook kaartjesautomaten komen." Wel bevestigt Crols dat de stationschef verdwijnt, net als in veel andere Belgische stations.

Die stationschef speelt een belangrijke functie in het onderhoud van het station. Met het sluiten van de loketten zou ook een belangrijk aanspreekpunt voor de reizigers verdwijnen. De sociale controle in het station zou helemaal verdwijnen. Voor veel reizigers is het nu al een enge onderneming om zich door de sombere voetgangerstunnel naar het perron te begeven. De gemeente heeft een paar pogingen ondernomen om de tunnel met fresco's op te fleuren, maar die werden al snel overkrabbeld met tags. Er kwamen camera's, maar omdat de tunnel een knik vertoont, ontsnappen veel plaatsen aan het oog van de camera's. Schepen van Openbare Werken Marc Cools (MR) ziet maar één oplossing: een nieuwe en rechte tunnel bouwen, of nog beter: een passerelle.

Een ander probleem zijn de ongebruikte gebouwen aan het station, zoals het pakhuis aan de kant van de Van Ophemstraat. De gebroken ruiten en de vele tags verraden dat het gebouw al jaren staat te verloederen. De gebouwen zijn dringend aan een nieuwe bestemming toe. Cools kijkt daarvoor vooral naar de NMBS en privé-investeerders. "Wij kunnen enkel lobbyen; voor de rest is het een eindeloze strijd."

Naar het centrum sporen, naar Brussel Centraal, kost je vanuit Kalevoet elf tot veertien minuten. Ook al is er buiten de spits maar één trein per uur, in een gemeente die ver van het centrum ligt en niet met de metro bediend wordt: een betere verbinding is er niet. Het belang van die verbinding zal de komende jaren alleen maar toenemen: er staan nieuwe wijken op stapel, zoals Les Hauts Prés d'Uccle, net naast het station, en het woonproject even verderop aan de Horzelstraat.

In de (voorlopige) plannen van het Gewestelijk Expresnet (GEN), waarmee de NMBS de verbinding met de Rand wil verbeteren, zou de lijn omgeleid worden naar het Weststation en valt de rechtstreekse verbinding met het centrum dus weg. Volgens Bart Crols is dit nog niet aan de orde: "De lijn Nijvel-Antwerpen zal ook de komende jaren blijven bestaan."

De Ukkelaars zijn er niet gerust op en vrezen dat Ukkel Kalevoet 'het nutteloos station' wordt, zoals dichter Jan van Nijlen het al in 1947 omschreef.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Ukkel, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni