© Thomas/KrivaDesign

Maandag 11 augustus. De klokken van de Basiliek van Grimbergen luiden een paar minuten op de middag. Het gemeentebestuur wil zo protesteren tegen wat het een ‘dreigende concentratie aan vluchten boven de Noordrand’ noemt. Dinsdag 12 augustus. De krant Het Laatste Nieuws opent met ‘600 jobs erbij in Zaventem. Dankzij topjaar luchthaven’. Het krantenbericht moet de mensen die lijden onder de geluidsoverlast wrang in de oren klinken. De klokken van Grimbergen en de bijkomende banen in Zaventem zijn twee kanten van dezelfde medaille.

Omdat de geluidsoverlast tijdens de kiescampagne zwaar gepolitiseerd werd, beloven de emoties nog meer op te laaien. Er is ook niets tegen passie in de politiek: alleen moet het probleem correct worden geformuleerd.

Dat de luchthaven aan de verkeerde kant van de hoofdstad ligt, dat weten we al lang. Op korte termijn valt daar weinig aan te doen. Opties op middellange termijn kunnen omwonenden wel perspectief bieden. Maar dat was tot nog toe teveel gevraagd. Het is inmiddels meer dan tien jaar geleden dat de werknemers van DHL betoogden tegen Isabelle Durant (Ecolo), toen federaal minister van Mobiliteit. Met het vertrek van DHL naar Leipzig werd ook toen al heftig gediscussieerd over een eventuele verplaatsing van Brussels Airport.

Lawaai kan een mens heel erg doen afzien. Daar krijg je geen speld tussen. Toch valt het op dat mensen die in de luchthavenregio opgegroeid zijn er vaak minder last van schijnen te hebben. Of althans minder klagen, al zijn ze het er meestal wel over eens dat Steenokkerzeel, Diegem en Haren er altijd van langs krijgen.

Sinds het plan-Wathelet in werking trad - en een kleine, dichtbevolkte gemeente als Etterbeek de volle laag kreeg - wordt de tegenstelling Brussel-Rand op de spits gedreven. Een rechtbank van eerste aanleg gaf de Brusselaars gelijk: over het dichtbevolkte Brussel mag nog amper gevlogen worden en de klokken van de Basiliek van Grimbergen luiden. Nochtans is het niet verstandig Brusselaars en Randbewoners tegen elkaar op te zetten. De echte tegenstelling luidt: werk versus levenskwaliteit. Economie versus ecologie. Op de luchthaven verdienen 20.000 mensen hun brood, Brusselaars en Randbewoners. Indirect zijn dat er 40.000. Hoeveel banen willen we laten sneuvelen voor minder geluidsoverlast? Wetende dat duizend passagiers gelijk zijn aan één baan. Daar komt heel de discussie op neer.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni