Stad Brussel heeft eerste e-loket van gewest

© Belga
03/02/2016

Vanaf vandaag kunnen inwoners van de Stad Brussel zelf administratieve documenten aanvragen en afdrukken via een e-loket. Dat is een primeur, want inwoners van andere gemeentes kunnen wel documenten aanvragen, maar niet printen.

Concreet kunnen inwoners van de Stad vijf documenten thuis afdrukken. Het gaat om de attesten van gezinssamenstelling, leven, nationaliteit, woonst, en inschrijving. Het attest van gezinssamenstelling kon al vanaf begin januari thuis geprint worden. Daar werd toen geen reclame voor gemaakt, en toch werd het attest vorige maand 895 keer afgedrukt.

De vijf documenten zijn samen goed voor 20 procent van de aanvragen bij de gemeente. Eind 2016 moet de helft van alle documenten online aan te vragen zijn. Dan komen de uittreksels uit het strafregisters en van de burgerlijke stand erbij.

Digitale 'revolutie'
Opvallend: de stad Brussel spreekt zelf van een digitale revolutie, en dat is niet eens overdreven. Tot nu toe konden alle inwoners van het gewest gebruik maken van Irisbox. Daar kun je weliswaar documenten aanvragen, maar niet printen. Aanvragen worden naar de gemeentes gestuurd, en die sturen het document op met de post.

In een aantal gemeentes, zoals Elsene en Etterbeek, is het ook mogelijk aanvraagformulieren te downloaden.

Het gebruik van de nieuwe dienst kost geen geld, maar inwoners hebben wel een kaartlezer voor hun identiteitskaart nodig. Die wordt voor 7 euro verkocht in het administratief centrum.

Bekijk hieronder ook de reportage van tvbrussel:

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni