SP.A in Vlaanderen tegen rekeningrijden, in Brussel voor

KH
© brusselnieuws.be
09/02/2014

De Vlaamse meerderheidspartij SP.A keurde het proefproject rekeningrijden goed in de Vlaamse regering. Nog voor de proef van start gaat, laat fractieleider Bart Van Malderen echter weten dat zijn partij tegen een veralgemeende invoering is. In Brussel toont SP.A zich net voorstander.

Over een week start een twee maanden durend proefproject met rekeningrijden voor personenwagens. De drie gewesten bereikten daarover een akkoord.

Rekeningrijden betekent dat automobilisten betalen volgens het tijdstip en het uur waarop ze hun auto gebruiken. Door het stadscentrum en de spitstijden duurder te maken, willen beleidsmakers, mobiliteitsexperts, maar ook belangenverenigingen als Touring of Febiac de files en luchtvervuiling verminderen.

In ruil zouden de verkeersbelasting en de belasting op inverkeersstelling verdwijnen, waardoor het systeem voor veel mensen niet duurder wordt dan vandaag.

SP.A keurde het proefproject in de Vlaamse regering goed. In Vlaanderen toonde de partij zich de voorbije jaren echter ook regelmatig een koele minnaar van de formule.

'In de zak van de mensen'
Op enkele maanden voor de verkiezingen toont de partij zich nu opnieuw een tegenstander van de formule voor personenwagens. In het VRT-programma De Zevende Dag zegt fractieleider Bart Van Malderen dat zijn partij toch niet voor een veralgemeende invoering is. Het feit dat meer dan de helft van de rekeningrijders meer zou betalen dan vandaag, kan volgens hem niet.

"Het systeem gaat heel wat mensen laten betalen die wellicht nog altijd in de file zullen staan", zegt hij. "Je zet ze dus gewoon in de zak, zonder dat er een voordeel voor hen bij is."

Ook Vlaams Belang toonde zich in dezelfde uitzending een radicaal tegenstander van de kilometerheffing voor personenwagens. Groen is voor.

Brusselse SP.A voor
Het Vlaamse standpunt van de SP.A staat lijnrecht tegenover dat van de Brusselse afdeling, waar parlementslid Jef Van Damme zich op mobiliteit profileert. Van Damme toonde zich steevast voorstander van een slimme kilometerheffing. Dat standpunt wordt zondag nog eens herbevestigd in een communiqué dat het beleid inzake luchtvervuiling op de korrel neemt. "Al 5 jaar lang wordt er gepraat over kilometerheffing of stadstol", aldus Van Damme. Tegenover brusselnieuws.be herhaalt Van Damme zondag ook dat de Brusselse afdeling voor een slimme kilometerheffing is.

De twee verschillende geweststandpunten zijn extra vervelend voor de partij omdat de Brusselse partijvoorzitter Pascal Smet ook minister is in de Vlaamse regering.

Zondag raakte ook bekend dat een internetpetitie tegen het rekeningrijden 67.000 handtekeningen verzamelde op enkele dagen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni