1444 Dr Vinyl Geert  Sermon

The Sound of Belgium: dansen! dansen! dansen!

Koen Van Dijck
30/09/2014

De opgemerkte documentaire The Sound Of Belgium bracht twee jaar geleden het ontstaan van het Belgische nachtleven in beeld, van popcorn over new beat en electronic body music tot trance. Na de film, de cd en de dvd is er nu ook de party.

The Sound of Belgium: The Party wordt een megafuif die je terugkaatst naar al die verschillende uitgaansperiodes van de tweede helft van de vorige eeuw: dj Gilbert 'Popcorn' Govaert brengt de seventies weer tot leven, The Neon Judgement haalt electronic body music-klassiekers op, acts als Zolex en Jones & Stephenson knallen hardtrance door de speakers en legendarische dj's als Phi-Phi, Yves Deruyter en CJ Bolland doen je de hoogdagen van discotheken als Extreme, Cherry Moon en Boccaccio herbeleven. Geert Sermon, de man achter de al even legendarische platenwinkel Doctor Vinyl vlak bij Sint-Goriks, werkte mee aan alle facetten rond The Sound of Belgium: The Party.

Je hebt mee de hand in het scenario, je hebt research gedaan, de compilatie en de line-up voor de party samengesteld. Welk verhaal vertelt The sound of Belgium voor jou?
Geert Sermon: Een heel positief verhaal over een klein land dat door allerlei invloeden heel even groot kon zijn. Uit België zijn er altijd heel interessante dingen voortgekomen, maar het was nodig om dat ook op pellicule te zetten. Zo weet iedereen dat het geen legende was dat we als katalysator fungeerden.

Popcorn-dj Gilbert Govaert zei me ooit dat uitgaan in de jaren 1970 een pak wilder was dan vandaag. Heeft hij gelijk?
Sermon: Ja, dat is zeker zo. Maar iedereen is ook de koning van zijn eigen tijd, hè. 16-jarigen zullen nog evenzeer onder de indruk zijn als ze het nachtleven vandaag ontdekken. Al is het wel anders. Vroeger ging ik naar de Boccaccio en bevond me daar onder gelijkgezinden. Dat maakte het deels zo speciaal. Vandaag luistert iedereen naar dance. Maar het uitgaansleven is er niet slechter op geworden.

Discotheek Boccaccio speelt ook een cruciale rol op de party. Hoe willen jullie de sfeer van die club weer tot leven brengen?
Sermon: Met Thierry Delvaux, de lichtman van Boccaccio. De sfeer moet zo dicht mogelijk aanleunen bij die van toen. Hij kende alle platen en kon de atmosfeer daarnaar zetten. Maar uiteraard maken we ook gebruik van de hedendaagse technologie.

In totaal staan er vier liveacts en een pak dj's op de affiche. Stond iedereen meteen te springen om mee te doen?
Sermon: Voor The Sound of Belgium: The Party wel, ja. (Lacht) De film heeft daar wel invloed op gehad. Hij kwam op een onverwacht moment en niemand had de impact ervan kunnen voorspellen. Het is het publiek dat de film heeft gedragen en dat hebben al die artiesten ook gevoeld.

Na de eerste Brusselse vertoning zag ik veel mensen die werkelijk ontroerd waren door de film. Het maakte duidelijk wat los.
Sermon: Helemaal. Hij heeft een gevoelige snaar geraakt. Je kunt de film ook aan iedereen laten zien. Mijn grootmoeder herkent er die hele beginperiode in, mijn ouders de popcornkant enzovoort. Iedereen begrijpt de historiek van 'zijn' periode en ziet wat dat elementje teweegbracht voor de volgende generaties.

Het grote publiek kent Sven Van Hees als lounge-dj, maar 25 jaar geleden speelde hij een heel andere rol.
Sermon: Met het radioprogramma Liaisons Dangereuses speelde hij een voortrekkersrol in de new beat en ook andere genres die daaruit ontstonden. Hij was geweldig in het zoeken en vinden van de juiste platen. Op de party zal hij ook vooral uit die periode muziek spelen.

In de film vertelt CJ Bolland, op dit moment de helft van Magnus, mooi hoe hij de muziek in de jaren 1980 beleefde. Herkende jij je daarin?
Sermon: Mijn nonkel was disco-dj en er was geen betere muziek om je daartegen af te zetten dan EBM en new wave. (Lacht) Die muziek heeft ook duidelijk zijn stempel gedrukt op alles wat daarna kwam.

Het Duitse Modeselektor coverde op zijn eerste album Jones & Stephensons hit 'The first rebirth' uit 1993, maar in eerste instantie hadden de twee Bonzai-dj's een njet gegeven. Ze waren bang dat ze van hen een karikatuur wilden maken, terwijl Modeselektor dat oprecht een fantastisch nummer vond. Er werd na de jaren 1990 toch een beetje lacherig gedaan over de muziek die toen gemaakt werd, niet?
Sermon: Inderdaad, maar dat heb je altijd wel een beetje. Met de jaren 1970 en '80 is er zeker ook gelachen. Dat is een normale reflex. Ik heb de indruk dat er vandaag meer een synthese ontstaat. Luister naar Goose of The Subs, die laten zich daar ook door inspireren.

Ook Praga Khan staat live op het podium. Maurice Engelen had dan weer lang het gevoel niet in eigen land gewaardeerd te worden, terwijl hij het buitenland plat speelde. Hoe kwam dat?
Sermon: Maurice was met platenlabel Antler bezig, dat toen muziek van Nacht und Nebel en 2 Belgen uitbracht. Door de dancescene in België werd hij bekeken als iemand die snel mee op de kar sprong. Maar eigenlijk was hij er al een tijd mee bezig. Als ik Maurice was, zou ik het mij niet aantrekken. Er zijn genoeg Belgen die gefrustreerd zijn omdat ze niet in het buitenland bekend worden. Wat is dan de beste positie?

Mag ik zeggen dat de film eindigt met de teloorgang van die uitgaanscultuur?
Sermon: Zo zou ik het niet noemen. Rond 1995 wordt dancemuziek wereldwijd een succes en het typisch Belgische karakter wordt moeilijker te definiëren daarna. Er gebeurden nog steeds heel innoverende dingen. Kijk naar I Love Techno, Kozzmozz, Fuse, Music Man... We waren er heel vroeg bij en dat heeft voor- en nadelen gehad. De staat trof al vroeg represailles tegen de vele discotheken. Niet onlogisch. Als je hoort dat je zoon na drie dagen feesten met zijn wagen tegen een boom plakt, dan verwacht je ook dat er iets gebeurt. Op een gegeven moment was het er ook gewoon over. Maar tegelijkertijd begon het buitenland de rol over te nemen. Duitsland met zijn minimal scene, Frankrijk met de French touch enzovoort.

Ben je zelf soms nostalgisch?
Sermon: Nee. (Lacht) Ik hou van die periode, maar als baas van een platenwinkel kijk ik vooral naar de toekomst. Er wordt ook nog gewerkt aan een tweede compilatie en een boek. Die komen volgend jaar uit. Maar eerst gaan we feesten!

The Sound of Belgium - The Party

data: 4/10, 19.00

tickets: €39/50

waar: Paleis 12, Belgiëplein, Laken, 070-79.00.70

---------------------------

The Sound of Belgium - The Movie (Nuits Blanche)

data: 4/10, 2.00

tickets: gratis

waar: Cinema Aventure, Centrumgalerij, Kleerkopersstraat 57, Brussel

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek, Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni