1420 fabuleus snipperdagen

Snipperdagen: routineuze rituelen met Zweedse tongval

Patrick Jordens
© Agenda Magazine
01/04/2014

"Tik Tak on speed!" "Een frisse symfonie van het alledaagse." De Vlaamse pers was erg enthousiast na de première van Snipperdagen.

In de jongste productie van het Leuvense gezelschap fABULEUS – deze week te gast bij BRONKS – maken we kennis met drie personages die zich als robots hebben bekwaamd in hun dagelijkse automatismen, maar ook moeten omgaan met de onvoorspelbaarheid van emoties. Dat alles gedrenkt in een sappig brabbeltaaltje met Zweedse tongval. "We spelen drie eerder eenzame, niet al te sympathieke mensen die geïsoleerd in hun eigen appartementje leven, en erg verknocht zijn geraakt aan hun routineuze rituelen, op het maniakale af," vertelt Filip Bilsen, een van de makers/spelers. "De voorstelling begint ook met een opeenstapeling van herkenbare handelingen, maar we voeren ze bijna mechanisch en ritmisch-muzikaal uit: de planten water geven, de telefoon opnemen enzovoort. Elke beweging is tot op de millimeter vastgelegd en dat geeft al meteen een heel bevreemdend effect. Je voelt dat er iets niet klopt. Langzaamaan gebeuren er dingen waardoor de personages uit hun geoliede mechaniek worden losgeweekt, en komt er iets van emotie binnensluipen. Tot het bij wijze van spreken allemaal 'te echt' wordt."

Het stuk drijft voornamelijk op beweging en actie, maar jullie bedienen je af en toe wel van een verzonnen taaltje.
Filip Bilsen
: Ja, dat is enerzijds om het unheimliche van de situatie te versterken, en anderzijds omdat het een fascinatie is van een van de actrices, Katrien Valckenaers. Zij heeft al vaak met dat soort neptaaltjes gewerkt. Het is interessant omdat je niet alles op een eerste niveau begrijpt, maar er wel bepaalde zaken uit kunt afleiden, door de intonatie en dergelijke. Het is overigens ook geen stereotiep fake Zweeds, zoals kinderen het vaak spreken, maar eerder een mix van Duits, Engels, Zweeds, Italiaans, zelfs West-Vlaams. Het is organisch ontstaan tijdens de repetities en op een bepaald ogenblik ging die taalmengelmoes klinken zoals we vonden dat ze moest klinken.

Mogen we het ook grappig vinden soms?
Bilsen
: Zeker, ik heb tijdens het repeteren zelf ook heel vaak moeten lachen, dus humor is een belangrijk element in Snipperdagen. Maar ik denk, of ik hoop ook dat toeschouwers daaronder soms de scherpe kantjes voelen, de addertjes onder het gras.

Ik heb ook gelezen dat de Zevende symfonie van Beethoven aan de basis lag van jullie stuk. Qué?
Bilsen
: Beethovens symfonie is in de eerste plaats een inspiratiebron geweest: we wilden onderzoeken wat het zou geven als je de levens van die drie personages zou zien als de drie stemmen van een symfonie. Eén iemand vertegenwoordigt de bas, een ander de alt, een derde de sopraan. Maar dat klinkt droger dan het is. Het gaat er vooral om dat we muzikale principes als ritme, tempo en dergelijke wilden gebruiken om ons stuk vorm te geven. Daarnaast zijn alle liedjes en muziekfragmenten, tot elke jingle op de radio toe, op een of andere manier afgeleid van het bekendste deel van die symfonie, en krijg je op een bepaald moment ook het echte stuk te horen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni