Meerderheid en oppositie in het Brussels parlement moeten met een stem spreken in de onderhandelingen met het federale niveau over het Gewestelijk Expresnet. Dat heeft Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) vrijdag gezegd in het Brussels parlement.

Smet werd in het parlement ondervraagd over de uitspraken van zijn federale collega Jacqueline Galant (MR). Die had begin deze maand gezegd dat het GEN opnieuw vertraging zou oplopen, ditmaal tot 2025 en dat er bovendien 500 miljoen euro te kort was om het project af te werken.

Verschillende parlementsleden drongen er vrijdag op aan om al minstens het afgewerkte deel van het GEN in dienst te nemen, een voorstel dat in Brusselse politieke kringen al vaak gelanceerd werd.

Brussels front
Smet pleitte ervoor om bij het opstellen van een nieuw transportplan voor de NMBS, dat begin volgend jaar klaar moet zijn, een Brussels front te vormen en zo tot een doorbraak te komen. Meerderheid en oppositie zijn het volgens hem eens over het belang van het GEN.

Zo wil Set met de federale regering een pact afsluiten, waarin duidelijk afgelijnd wordt wat het GEN precies is, voorzien wordt dat er op de bestaande infrastructuur meer treinen zullen rijden en een aantal knelpunten zoals de Noord-Zuidverbinding worden aangepakt. “De enige manier om hierin vooruit te gaan, is samen”, aldus Smet.

De minister plaatste bij de vraag voor de versnelde indienstneming wel enkele kanttekeningen. Het GEN is volgens hem meer dan alleen maar de infrastructuur. Er moeten ook bijkomende stations, een eengemaakt tarief, een aanbod en marketing voorzien worden.

Smet wees ook op nog een ander GEN-probleem. De Brusselse regering wil een zo groot mogelijk aantal Brusselse haltes in het GEN opgenomen zien. Zo moet het GEN niet alleen de voorstad dienen, maar ook de verbindingen binnen het Brussels Gewest verbeteren. Voor elke extra GEN-halte moet de NMBS echter een vergoeding betalen aan spoorbeheerder Infrabel, wat dan weer negatieve gevolgen heeft voor de financiële situatie van de NMBS. “De NMBS betaalt minder als de trein minder stopt”, zei Smet.

Het GEN-project is een van de langstlopende spoorprojecten in Belgïe. De eerste plannen voor een spoornet dat Brussel en de Rand beter met elkaar moet verbinden, dateren al van eind jaren '80 en begin jaren '90 en de oorspronkelijke datum voor de indienstname was 2012. Het project lijdt ook onder de verschillende visies erop. Sommigen zien er een middel in om pendelaars makkelijker naar Brussel te brengen, terwijl het Brussels Gewest er een middel in ziet om de spoorverbindingen binnen de stad te verbeteren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni