© Brussel Mobiliteit

Smet: 'Strikte voorwaarden voor Uber'

© brusselnieuws.be
27/02/2015

Het taxiplan van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) laat ruimte voor alternatieve taxidiensten zoals Uber en Djump, maar legt de nieuwe spelers wel strikte voorwaarden op. Dat benadrukte de minister bij de voorstelling van het plan, dat donderdag goedgekeurd werd door de regering.

Uber en co zullen enkel mogen werken mits een erkenning van het Gewest. Om die te krijgen moeten ze onder meer een register bijhouden van alle occasionele chauffeurs en hun wagens, alsook alle uitgevoerde ritten. De taxi-inspectie, de fiscale inspectie en de sociale inspectie moeten toegang krijgen tot die registers.

Voor de betrokken chauffeurs moet het een bijberoep blijven. "Op die manier wordt vermeden dat er mini-jobs worden gecreëerd en mensen tewerkgesteld worden in een precair statuut", zegt Smet. Ook taxichauffeurs mogen buiten hun uren voor de nieuwe diensten rijden.

Verder moeten de tarieven transparant zijn en krijgen de bijverdieners geen toegang tot privileges zoals standplaatsen of busbanen. Bij overtreding van de verplichtingen of wettelijke voorwaarden kan de erkenning worden ingetrokken.
Met de voorstellen hoopt Smet de komst van Uber te verzoenen met de bestendiging van de reguliere taxisector. "De technologische innovaties kunnen een vooruitgang zijn op het vlak van service, klantvriendelijkheid en gebruiksgemak, maar als ze niet ingebed worden in een duidelijk regelgevend kader dreigen ze de poort open te zetten voor een uitholling van het sociale statuut van de chauffeurs", klinkt het.

De sector reageerde echter al met onbegrip op de in hun ogen toegeving aan oneerlijke concurrenten. Zij dreigen met acties en zeggen dat ze niet betrokken zijn in het overleg. Smet repliceert dat hij de taxisector voorafgaand aan het plan al meer dan zeventig keer is overlegd met de sector. De minister wil ook de komende maanden verder in dialoog gaan.

Reclame in de taxi
Het taxiplan omvat overigens ook heel wat voorstellen die de leefbaarheid van de taxisector moeten verbeteren. Eerder was al bekend dat het Gewest de kost van de nieuwe digitale taximeter op zich zal nemen. Verder wordt ook de jaarlijkse belasting van 575 euro afgeschaft. Smet wil ook reclame in taxi's toelaten.

Ook zal het Gewest groepsaankopen helpen organiseren voor onder meer wagens, kredietkaartlezers, brandstof en verzekeringen om de kosten voor de sector te drukken. Verder wil Smet de numerus clausus van 1.300 taxilicenties alsook de opleiding van de chauffeurs evalueren en herbekijken.

Uitbreiding Collecto
Om meer klanten te overtuigen spreekt het plan van eenvoudigere prijzen. Dit is echter nog weinig concreet. Er is sprake van een forfaitair voor ritten naar de luchthaven en mogelijk een vast tarief voor korte ritten. Dat moet vermijden dat taxibestuurders ritten van minder dan 3 kilometer weigeren omdat ze daar niets aan verdienen. Volgens het plan moeten alle chauffeurs ook betalingen met kredietkaart aanvaarden en zich aansluiten bij een officiële applicatie voor smartphones.

Het collectieve taxisysteem Collecto wordt uitgebreid en wordt zeven dagen op zeven, dag en nacht beschikbaar. Daarnaast zullen collectieve ritten aan een gunstig tarief mogelijk worden op de trajecten tussen de grote treinstations (Zuid, Centraal, Noord, Schuman) en de luchthavens van Zaventem en Charleroi, en bij grote evenementen tussen de Heizel en het centrum en de Heizel en de luchthaven.

Tegen de zomer wil Smet het wettelijk kader van het plan uitwerken. De invoering is voor begin 2016.

Bekijk hieronder ook de reportage van tvbrussel:

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni