1416 christoffel

Simon Allemeersch: ritueel theater met een knipoog

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
04/03/2014

Sint-Christoffel staat bekend als de heilige die Christus op zijn schouders over een rivier droeg, maar ook als een reus en een hondkoppige. Je kunt er dus alle kanten mee op, en dat is wat Simon Allemeersch en de zijnen graag doen.

Simon Allemeersch werkte vorig jaar tijdens het KVS-festival Tok Toc Knock maandenlang in en aan Tweekerkenstraat/Rue des deux églises 81. Op 11 maart toont KVS van hem de documentaire voorstelling RABOT 4_358, een van de aanbevelenswaardige resultaten van zijn twee jaar lange verblijf in de sociale woonblokken van de veertig jaar oude Gentse Rabotwijk. Maar nu hebben we het met hem over de voorstelling die hij een dag later presenteert samen met medeacteurs Barbara en Stefanie Claes, en muzikanten Giovanni Barcella en Jeroen Van Herzeele: Het fantastische leven van de heilige Sint-Christoffel – een voorstelling die geselecteerd werd voor het Circuit X-platform van Het Theaterfestival 2012.

Dit is een voorstelling waarin er veel aan de hand is, en waarin muziek een grote rol speelt.
Simon Allemeersch: We staan met z'n vijven op het podium, onder wie twee jazzmuzikanten die mee beslissen wat er allemaal gebeurt. Het project is eigenlijk begonnen bij Giovanni en mij. We zochten naar een manier om een toneelstuk te maken waarin de muzikanten iets anders konden doen dan begeleiden. De muziek van Giovanni en Jeroen is niet bepaald kalme, begeleidende muziek. Ze staat echt op zich. Het is fantastisch hoe zij als improvisatiemuzikanten onmiddellijk kunnen inspelen op wat de acteurs doen.

Vertel eens wat meer over de figuur van Sint-Christoffel.
Allemeersch: Ik heb in het Rits ooit een stuk geschreven dat ging over hem en over migranten die naar Amerika vertrokken. Sint-Christoffel was namelijk de patroonheilige voor reizigers en migranten, en het bleek dat hij werd voorgesteld als een man met een hondenkop. Als je de absurde verhalen rond Sint-Christoffel nog verder bestudeert, dan merk je dat er ook parallellen te trekken zijn met de manier waarop wij met onze angsten omgaan. En daar gaat de voorstelling eigenlijk over: hoe proberen we ons te beschermen tegen zaken waarvan we bang zijn, zoals ziekte en dood. En hoe futiel of onmogelijk zijn die pogingen?

In welke vorm bereiken die elementen het podium?
Allemeersch: De voorstelling begint met een bezoek aan het geboortedorp van Giovanni en een processie ter ere van Christoffel die daar nog maar pas verschenen zou zijn. We vertellen het verhaal van Sint-Christoffel in het begin zodat we er meteen van af zijn. Daarna trekken we het op flessen en doen we ons ding.

De scenografie van de voorstelling is helemaal anders dan in een doorsneevoorstelling. Alles gebeurt in één ruimte en we staan eigenlijk tussen en naast het publiek. Zo bedrijven we een oude vorm van theater die ook wel wat gemeen heeft met die oude heiligenprocessies. Je zou van ritueel theater kunnen spreken, maar dan wel met een grote knipoog. Het is wel toneel dat een bepaalde samenhorigheid creëert. Het is niet interactief, maar je zit er wel middenin.

We hebben de voorstelling al verschillende keren gespeeld en dan ontstond er dikwijls een heel grappig parochiezaalgevoel. Mensen worden er goedgezind van, hoewel het over heel donkere dingen gaat.

Het fantastische leven van de heilige Sint-Christoffel

data: 12 & 13/3, 20.30

tickets: €13/17

waar: KVS_BOX

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni