Schaarbeekse schoonmakers staken al 99 dagen

Sara De Sloover
© brusselnieuws.be
27/11/2014

De langste Belgische staking van de jongste tien jaar gaat haar 99ste dag in. 14 schoonmakers die werken voor NMBS-onderaannemer BM&S protesteren tegen het ontslag van een aantal collega’s. Op de achtergrond sluimeren conflicten rond het stakingsrecht en de praktijk van goedkope onderaannemers.

Maandagochtend, iets voor negen uur. Een paar tientallen stakers versperren de sporen voor een Thalys die normaal naar Parijs-Noord had moeten vertrekken.

De stakers zijn vakbondsleden van de socialistische vakbond ACOD Spoor. Ze staan op de sporen en scanderen slogans om de stakende schoonmakers van BM&S, een onderaannemer van de NMBS, te steunen. Die mannen maken normaal alle treinen uit het Brusselse schoon en halen er ook de graffiti vanaf.

De spontane staking in het schoonmaakatelier van het rangeerstation Schaarbeek-Vorming begon maanden geleden, op 21 augustus, en is vrijdag al 99 dagen aan de gang. De veertien poetsers protesteren tegen het plotse ontslag van hun twee vakbondsafgevaardigden en drie interim-medewerkers die er al lange tijd aan de slag waren.

Goedkoop bedrijf
BM&S had in april het schoonmaakcontract voor vier jaar in de wacht gesleept, volgens de vakbonden met een prijs die 2 miljoen – of 40 procent – lager ligt dan die van de concurrenten.

Zoals gebruikelijk in de sector nemen ze het personeel over van hun voorganger. Nog volgens diezelfde vakbonden proberen ze vervolgens de werknemers onder druk te zetten om meer werk voor hetzelfde geld aan te nemen.

“In augustus kreeg ik op een avond telefoon, dat ik de volgende dag niet meer terug hoefde te komen”, zegt Youssef (29) maandag in Brussel-Zuid. “Ik werkte al anderhalf jaar met een interim-contract op de schoonmaakdienst, en er was ons een vast contract beloofd. Niet alleen de drie interimarissen werden ontslagen, ook onze vakbondsafgevaardigden. Die werkten er allebei al negen jaar.”

Volgens BM&S zijn de twee vakbondsafgevaardigden ontslagen voor zware fouten, omdat ze betrokken zouden zijn bij corruptie van NMBS-personeel. De NMBS start een intern onderzoek naar de twee vakbondsafgevaardigden, waarvan de resultaten binnenkort bekend zullen gemaakt worden.

Intussen probeert de schoonmaakfirma de staking met alle middelen te breken. Ze spant een zaak in als de stakers nieuwe interimarissen tegenhouden. Daarna eist ze en verkrijgt ze via de rechtbank dwangsommen van 10.000 euro tegen de Stad Brussel en de gemeente Schaarbeek, als die blijven weigeren om de politie te laten interveniëren in het sociale conflict.

'Rechtbank misleid'
Dat vonnis wordt later teruggeschroefd door een rechter in kort geding. “BM&S heeft niet enkel getracht om stakingsbrekers van elders aan te voeren, maar heeft tevens gepoogd om de gerechtsdeurwaarder en de voorzitter van deze rechtbank te misleiden over de ware toedracht van de feiten”, luidt het vonnis.

De veertien stakers trekken intussen al meer dan drie maanden elke dag naar een afgedankte De Lijn-bus aan de ingang van de site Schaarbeek-Vorming. Ze zijn zelf aangesloten bij ABVV-Schoonmaak, maar krijgen ook al snel de steun van ACOD Spoor. De poetsers leven van hun stakingsvergoeding, en van een pot van 15.800 euro die een steuncomité heeft verzameld.

Ze naderen intussen ook al het stakingsrecord uit 2004, toen auto-arbeiders in Fleurus 104 dagen staakten.

“Er zijn geen bewijzen van corruptie gevonden”, zegt Rachid (43), le ‘petit vieux’ van de stakende schoonmakers. “Anders had BM&S toch nooit een compromisvoorstel ingediend, waarbij ze onze délégués een service coupé laten doen op twee andere locaties? Dan zouden ze die mensen toch gewoon ontslaan.”

Foute berichten over akkoord
Donderdag circuleerde het bericht dat BM&S een akkoord zou hebben bereikt met de vakbond. Het ABVV zou het compromisvoorstel waarbij de twee vakbondsafgevaardigden in andere vestigingen aan de slag zouden kunnen, aanvaard hebben. Dat herhaalt de advocaat van de firma ook in een gesprek met brusselnieuws.be. Maar de beide vakbonden en één van de ontslagen vakbondsafgevaardigden van BM&S ontkennen dat ten stelligste.

“Er is nog geen ondertekend akkoord”, laat het ABVV aan brusselnieuws.be weten. “Er zijn hier allerlei demarches aan de gang, maar BM&S weet heel goed dat het conflict nog altijd aan de gang is.” Sinds de advocaten van BM&S de vakbondsonderhandelaars voor leugenaars hebben uitgemaakt, weigeren die laatsten nog rechtstreeks met hen om tafel te zitten. Dus verlopen de onderhandelingen nu via het hoofd van het paritaire comité.

“Ik denk dat het bedrijf bang is voor de resultaten van het interne corruptie-onderzoek”, zegt Philippe Dubois van ACOD Spoor. “Het weet heel goed dat de NMBS zich gaat keren tegen BM&S als er geen bewijzen gevonden zijn. Dan zal de spoorwegmaatschappij waarschijnlijk het contract verbreken.”

“NMBS-baas Jo Cornu zelf heeft gezegd dat hij er geen probleem mee heeft als deze vakbondsafgevaardigden weer aan de slag gaan”, zegt Dubois. “Als er sprake was van corruptie zou hij dat nooit gezegd hebben.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Samenleving, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni