Dreiging: opening Schuman-Josaphattunnel 4 maanden uitgesteld

© brusselnieuws.be
25/11/2015

De nieuwe spoorverbinding tussen het station Brussel-Schuman en het oostelijk ringspoor zal pas in april volgend jaar opengaan, in plaats van volgende maand. Dat meldt spoorwegnetbeheerder Infrabel. Het uitstel is een van de vele concrete gevolgen van de verhoogde terreurdreiging.

De nieuwe spoortunnel Schuman-Josaphat was na zeven jaar werken eindelijk af, en zou vanaf midden december in gebruik genomen worden. De opening is nu echter uitgesteld tot april 2016.

Deze week had een cruciale crisisoefening moeten plaatsvinden in de nieuwe tunnel, maar die werd geannuleerd. Door het verhoogde dreigingsniveau voor terrorisme in Brussel zijn de interventiediensten momenteel gemobiliseerd voor de bescherming van de bevolking.

Geen tijd dus voor de crisisoefening en zonder die crisisoefening wordt de tunnel niet in gebruik genomen. "Dit is niet prettig, maar het kan niet anders gezien de omstandigheden", zegt Thomas Baeken, woordvoerder van Infrabel.

Nog volgens Infrabel is 9 april 2016 de eerst mogelijke nieuwe datum, want op die dag is de volgende aanpassing van de dienstregeling gepland.

Aangepaste dienstregeling
Aangezien de nieuwe tunnel nog niet kan gebruikt worden, moet de NMBS nu opnieuw gaan sleutelen aan de dienstregeling die op 13 december zou ingaan. Op weekdagen zouden ongeveer acht treinen per uur door de nieuwe tunnel rijden (vier in elke richting).

Concreet betekent het uitstel dat er vanaf december nog steeds geen rechtstreekse treinen tussen de Europese wijk en de luchthaven zullen rijden. Er zullen ook gevolgen zijn voor enkele lijnen van het voorstadsnet. De NMBS bekijkt nog wat de precieze impact is op de (geplande) S-verbindingen en andere treinen.

De Schuman-Josaphatverbinding bestaat uit een spoortunnel van 1,25 kilometer. Die verbindt de spoorlijn Brussel-Namen ter hoogte van station Schuman met het oostelijk ringspoor (lijn 26) in de buurt van station Meiser. De tunnel kostte 365 miljoen euro. Daarnaast werd ook nog eens 266 miljoen euro geïnvesteerd in de verdubbeling van de sporen tussen de stations Watermaal en Schuman.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni