NMBS-topman: 'Sporen verdubbelen waar veel stations zijn'

© brusselnieuws.be
09/02/2016

NMBS-topman Jo Cornu is voor een verdubbeling naar vier sporen op het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel "op die plaatsen waar er veel stations zijn", om zo te vermijden dat de IC-treinen opgehouden worden. Belangrijk voor hem blijft vooral de dienstverlening aan de gebruikers, met name via de aanleg van parkings aan de stations. Bevoegd minister Jacqueline Galant (MR) heeft de gewesten ondertussen uitgenodigd voor overleg.

De ontdubbeling naar vier sporen van de lijnen 124 en 161 aan de Waalse kant van het GEN deed vorige week heel wat stof oplaaien. Nadat minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) had laten weten dat die ontdubbeling niet langer prioritair was, klonk het nadien dat haar woorden fout geïnterpreteerd waren.

Het dossier komt weldra op de regeringstafel. "Ik ben voor een uitbreiding naar vier sporen, maar wil niet - zoals in het verleden - aan de mensen slechts beloven dat hun kinderen en kleinkinderen een performante dienst zullen krijgen", zei spoorbaas Cornu dinsdag op Bel RTL. "Ik wil het spoor aantrekkelijker maken voor de klanten."

Naast ruimere parkeermogelijkheden denkt hij ook aan een verhoging van de capaciteit van de flessenhals die de Brusselse Noord-Zuidverbinding al jaren is. Cornu denkt dat dit met name mogelijk is via automatisch rijdende treinen. Cornu herhaalde tot slot dat het gebrek aan middelen voor het GEN geen nieuwe ontdekking is. Infrabel heeft dat probleem in 2014 al aangekaart, aldus de spoorbaas.

Overleg
Voogdijminister Galant heeft maandag haar gewestelijke collega's uitgenodigd om voor een vergadering over het GEN op vrijdag 26 februari. Dan wordt het officieel startschot gegeven voor het Intermodaliteitsplatform, waar een globale visie inzake mobiliteit rond de spoorwegen ontwikkeld moet worden.

De oprichting van het Intermodaliteitsplatform werd op 28 oktober beslist door het Overlegcomité. Het werd opgericht in het kader van het Executief Comité voor de Ministers van Mobiliteit (ECMM) en moet de strategische doelstellingen bepalen voor het behalen van een maximale winst uit de intermodaliteit trein-fiets, trein-parking, trein-bus, trein-tram, trein-metro, enzovoort.

Strategie
Het dossier van het GEN en het voorstedelijke aanbod werd ook op de agenda ingeschreven. "De problemen inzake mobiliteit houden niet op aan de grenzen van een gewest, alle beleidsniveaus (van gemeentelijk tot federaal) zijn betrokken; vandaar het nut om voor België een gemeenschappelijke strategie te hebben waarbij wordt vertrokken van de spoorwegen als structurerende as", stelt Galant.

Eerder had ook Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) zijn collega's ook al uitgenodigd voor overleg over onder meer de tunnels. Dat overleg is gepland op 22 februari.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni