© Elke Vanoost

Nederbrusselaars - de hotelmanager: 'Er valt meer uit te halen'

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
28/01/2015

Egbert Buursink was 24 toen hij een mooi aanbod kreeg van het Sheraton aan Rogier. Hij is in Brussel gebleven. “Antwerpen, Gent en Brugge hebben een veel beter imago als reisbestemming. Brussel wordt nog te veel gezien als kantorenstad. Er valt meer uit te halen. Brussel moet meer zijn dan het Atomium en Manneken Pis.”

Egbert Buursink, opgeleid aan de Haagse hotelschool, ging na het Sheraton aan de slag in andere hotels. Uiteindelijk werd hij general manager van Le Méridien aan het Centraal Station, dat vorig jaar werd overgenomen door Hilton.

Hij trouwde met een Deense en kreeg vier kinderen. “We voelen ons hier goed. Brussel is een internationale stad, maar gemoedelijk. Parijs en Londen zijn veel stressvoller, onpersoonlijker. Ik hou van de respectvolle manier waarop mensen hier met elkaar omgaan. Ik vind het aangenamer dan in Nederland.”
Buursink heeft de stad in de afgelopen jaren zien opbloeien. “Neem de Arduinkaai en de Albert-II-laan. De Nieuwstraat zou wel nog beter kunnen.”

Zaken 'en stoemelings' geregeld
Als sportieve ‘buitenmens’ houdt hij van de parken in het centrum. “En ik loop elk jaar de 20 kilometer. Er zijn weinig evenementen met zo’n goede sfeer.” Ook is hij een trouwe Anderlechtfan. “Maar ik geef toe, als ik weer eens in Alkmaar ben, ga ik met mijn zonen supporteren voor AZ.”

Dat de zaken in Brussel soms en stoemelings geregeld worden, stoort Buursink niet echt. “Ik doe het zelf ook, zo af en toe. Brussel ligt nu eenmaal op de grens tussen het striktere Noorden en het soepelere Zuiden.” Lastiger zijn de hoge personeelskosten en de schaarste aan personeel dat Nederlands spreekt.

Ook de netheid in de stad laat soms te wensen over. “Ik spreek er wel eens iemand op aan.”

En dan is er de mobiliteit. “Brussel is moeilijker om met de auto binnen te komen dan gelijkaardige steden.” Zelf gebruikt hij de wagen amper, hij gaat te voet of met het openbaar vervoer. Maar vele van zijn gasten komen met de auto. “Nochtans is er een snelle treinverbinding met de luchthaven. En Thalysreizigers mogen gratis doorreizen naar andere Brusselse stations. Maar bijna niemand weet dat.”

Zo gaat het hier wel vaker. “Antwerpen, Gent en Brugge hebben een veel beter imago als reisbestemming. Ondanks de inspanningen van de overheid en de Brussels Hotels Association wordt Brussel nog te veel gezien als kantorenstad. Terwijl er veel meer is: art nouveau, een geweldige concertzaal als Bozar. Maar daar wordt te weinig over gecommuniceerd. Er valt meer uit deze stad te halen. Brussel moet meer zijn dan het Atomium en Manneken Pis.”

Nederland-Brussel

In 2015 is het 200 jaar geleden dat de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden werden samengevoegd tot het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Ook is het dit jaar de 20ste verjaardag van het Cultureel Verdrag tussen Nederland en Vlaanderen. Dat wordt een jaar lang uitgebreid gevierd en is meteen ook de aanleiding voor dit speciale BDW-nummer over Nederbrusselaars. 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Nederland-Brussel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni