1425 NATIONAL Elvis pompilio

Nationa(a)l Pop-Up Store: de ambassade voor talent

Elien Haentjens
© Brussel Deze Week
06/05/2014

Wereldwijd is België de zevende grootste exporteur van creatieve ondernemers. Nationa(a)l brengt dat talent graag voor het voetlicht, door een maand lang de verlaten Solvay-gebouwen in te palmen met een pop-upstore, concerten, films en een restaurant. Wij laten vier professionele ambassadeurs aan het woord over hun poulains.

NATHALIE DEWEZ, design

Voor de categorie design werkte ik samen met mijn collega-designers Jean-François D'Or en Diane Steverlynck. Samen selecteerden we ontwerpers die de schoolbanken nog maar pas verlaten hebben, maar ook al wat persoonlijk werk hebben gemaakt. En die het verdienen om aan een groot publiek getoond te worden. Van textieldesign over industrieel design tot meer artistieke creaties: alle disciplines komen aan bod. Julien Renault volg ik al enkele jaren; zijn werk vind ik zeer sensibel, precies en pertinent. De lampen van Pascal Breucker vind ik ook al lange tijd bijzonder, maar ik ontdekte pas via Nationa(a)l de naam van de ontwerper. De designobjecten zullen worden tentoongesteld, maar ook gebruikt in onder meer het restaurant van sterrenchef Maxime Collard en Martin Volkaerts, waardoor de interactie tussen de verschillende disciplines gemaximaliseerd wordt. Voor mij is het trouwens net deze interdisciplinariteit die het evenement zo boeiend en vernieuwend maakt. Ook persoonlijk vind ik het bijzonder amusant om mensen uit andere disciplines te ontmoeten en hun manier van werken te ontdekken. Voor mij vormt Nationa(a)l een mooie promotie van onze Belgische cultuur, en een ideale manier om onze creatieve tradities te onderhouden en kracht bij te zetten. Want het is bijzonder lastig om een jonge creatieveling te zijn en soms wordt het potentieel van de creatieve industrieën onderschat. Maar ik ben ervan overtuigd dat het publiek sterk zal participeren in Nationa(a)l, en zo aan de politici duidelijk zal maken dat het wel degelijk zin heeft om te blijven investeren in de creatieve industrieën."

GILLES POLET, dans

Voor de integratie van de discipline dans heb ik me vooral op het defilé geconcentreerd, zowel wat betreft de scenografie als wat betreft de choreografie. Zo hebben we gekozen voor een catwalk on the floor, met daarlangs een aantal draaitafels. Als de modellen daarop gaan staan, zullen ze – net zoals de ballerina's in een muziekdoosje – ronddraaien en ondertussen gefilmd worden. Die beelden worden in de hele ruimte geprojecteerd, zodat het publiek de show op verschillende niveaus kan ervaren. Daarnaast zal per onderdeel van de show een danser het ideeëngoed van de betreffende modeambassadeur (Elvis Pompilio, Tim Van Steenbergen en Véronique Leroy) verbeelden. De modellen zullen tussen de tentoongestelde werken lopen, en Brussels Pony Club verzorgt de muziek. Hun mysterieuze, sexy en eclectische sound die tegelijk een sterke identiteit en een vleugje humor omvat, past perfect in dit kader. Zelf heb ik dankzij dit project trouwens al heel wat jong creatief talent ontdekt. Want al te vaak ga ik voor nieuw talent op zoek in het buitenland en vergeet ik dat ons eigen land ook heel wat te bieden heeft. Dat we in de creatieve sector zo'n sterke reputatie hebben, valt misschien te verklaren door onze zoektocht naar een identiteit. Naar een bestaansreden, omdat we als land zo klein zijn, maar tegelijk ook een kruispunt van allerhande stromingen. Daarom ook geloof ik dat de creatieve sector voor België enorm belangrijk is. Op het vlak van identiteit en economie, maar ook omdat de kunsten ons in staat stellen om anders te leren denken."

ELVIS POMPILIO, mode

Je werk tonen aan vrienden en familie is één ding, ermee naar buiten komen is toch nog iets helemaal anders. Pas dan word je geconfronteerd met de realiteit, en zul je merken of je ontwerp aanslaat. Daarom helpen evenementen als Nationa(a)l jonge ontwerpers om een filosofie, een strategie en een doelpubliek te ontwikkelen. Want het is belangrijk om dit van in het begin zeer serieus te nemen. Persoonlijk hebben zulke evenementen me telkens opnieuw nog meer overtuigd van mijn visie, en hebben ze dus geholpen om mijn weg verder te zetten. Daarnaast zijn initiatieven als deze broodnodig om de creatieve sector te laten evolueren, en om nieuw talent te ontdekken. Ik hoop dat ontwerpers in de toekomst weer meer hun eigen merk kunnen uitbouwen, zodat ze vrijer kunnen werken. Want bij een groot huis moet je toch altijd binnen hun lijntjes kleuren. Bovendien zijn die persoonlijkheid en verscheidenheid net twee van de grote troeven van de Belgische mode. Iedereen mixt invloeden van over de hele wereld tot zijn eigen persoonlijke stijl, en ook na twintig jaar in het vak blijven de collecties zeer fris. Daarom selecteerde ik voor Nationa(a)l ook ontwerpers met een authentieke, persoonlijke stijl die er toch in slagen om elke keer met iets innoverends op de proppen te komen. Want iemand die deze twee aspecten kan combineren, is voor mij een goede ontwerper. Om die reden zal het publiek tijdens Nationa(a)l onder meer kennis kunnen maken met het werk van Marc-Philippe Coudeyre en Emmanuelle Lebas. En zelf zal ik hoeden tonen uit de nieuwe herfstcollectie, waarin humor zoals steeds een grote rol speelt."

ANGEL VERGARA, beeldende kunst

Aan een genereus initiatief als Nationa(a)l draag ik graag mijn steentje bij. Bovendien blijf ik zo ook zelf jong van geest. De meeste van de tien kunstenaars die ik selecteerde, zijn tussen 25 en 30 jaar oud en hebben al een duidelijke visie op hun werk. Aangezien ze nog maar één of twee keer aan een groepstentoonstelling hebben deelgenomen, zal deze ervaring voor hen bijzonder waardevol zijn. Daarnaast heb ik kunstenaars gekozen die multidisciplinair werken en dus passen binnen het algemene concept van Nationa(a)l. Bovendien werken ze allemaal rond ruimte, in dit geval rond de Solvay-kantoren die na Nationa(a)lverbouwd zullen worden tot appartementen. Zo creëert Léa Noagues een performance waarbij ze een muurtje door de ruimte zal laten wandelen en op zoek gaat naar interactie met het publiek. Nicolas Bourthoumieux zet met zijn film van de lege Solvay-gebouwen de contradictie met het evenement in de verf. Iedereen maakt nieuw werk voor de expo, en dus heb ik hen bezocht in hun atelier om hun wat advies te geven. Ook de tentoonstelling zelf zal buiten de lijntjes kleuren: de schilderijen, video's en performances zullen overal verspreid te zien zijn, ook in de keuken en de tuin. Het is belangrijk om ons jeugdige talent op deze manier te blijven ondersteunen en te tonen dat België meer is dan chocolade en Magritte. Bovendien zijn kunstenaars niet langer de paria's van de samenleving, maar zijn ze er steeds meer in verankerd. Want ook bedrijven moeten anno 2014 flexibel en creatief zijn om te kunnen overleven. Op dat vlak kunnen ze heel wat leren van de creatievelingen."

Nationa(a)l Pop-Up Store

data: 9 > 25/5, di > zo van 11.30 > 19.30

tickets: €6

waar: Solvay, Prins Albertstraat 44, Elsene

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene, Cultuurnieuws, Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni