© Leefmilieu Brussel

Mobiele meetbakjes om luchtkwaliteit te checken

© FM Brussel
21/10/2014

Een veertigtal medewerkers van Leefmilieu Brussel krijgt mobiele meetapparaten mee om de hoeveelheid roet in de lucht te meten in de stad. Op basis daarvan kunnen routes aanbevolen worden aan fietsers en voetgangers.

Leefmilieu Brussel heeft maar een paar vaste meetpunten op plaatsen waar veel verkeer komt. Daarom zocht de dienst naar andere manieren om gegevens te vinden over de luchtkwaliteit rond de grote verkeersassen.

Veertig à vijftig medewerkers van Leefmilieu Brussel zullen afwisselen om twee meettoestellen, die eruitzien als een soort grote, dikke, prehistorische gsm, in een etui met zich mee te dragen bij hun dagelijkse verplaatsingen. "Bijna als een soort camera", zegt Brasseur. "Ze moeten ook noteren met welk vervoersmiddel ze onderweg zijn. Het apparaatje zal gelinkt zijn aan een gps-systeem, waardoor we de roetconcentraties zullen kunnen linken aan die bepaalde plek."

De metingen zullen minstens een jaar plaatsvinden, om de concentraties van black carbon onder alle weersomstandigheden, met alle vervoersmiddelen en op alle tijdstippen te kunnen verzamelen.

'Black carbon' is een soort van roetdeeltje dat diep in de longen doordringt en zo ook in de bloedbaan terecht kan komen. "Een tiende van al het fijnstof (PM10) is black carbon", zegt Olivier Brasseur, hoofd van de laboratoria luchtkwaliteit bij Leefmilieu Brussel en een van de verantwoordelijken voor het project.

In Brussel zijn dieselauto's veruit de grootste bron van black carbon, zegt Brasseur. "In die zin is dit roetdeeltje ook een goede indicator van de stand van het autoverkeer in Brussel, en kunnen de metingen dienen voor een evaluatie van het milieubeleid in het Gewest."

Doel is om ook betere routes te kunnen voorstellen aan fietsers, waarmee ze de assen met vervuilde lucht zo veel mogelijk vermijden.

In de eerste meetfase denkt Leefmilieu Brussel alleen aan de eigen medewerkers om het toestelletje te dragen, omdat het duur is en zeer fragiel. Maar Brasseur sluit niet uit dat de groep later toch nog uitgebreid wordt. "Als blijkt dat we te weinig gegevens van fietsers hebben bijvoorbeeld."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni