mrX nieuwe directeur Vlaams Brusselse media
© Bart Dewaele

Michel Tubbax: ‘Papier is nog altijd belangrijk’

© brusselnieuws.be
15/10/2014

Op 1 januari 2015 is de nieuwe vzw Vlaams-Brusselse media een feit. Daar hoort ook een nieuwe baas bij. Begin november treedt Michel Tubbax aan als CEO van tvbrussel, FM Brussel, brusselnieuws.be, Agenda en BDW.

Tubbax (58) groeide op in Leuven, studeerde aan de Vlaamse Economische Hogeschool in Brussel, werkte onder anderen voor het reclamebedrijf BBDO, de carrièrewebsite Stepstone en was ook bij Roularta Media actief. Hij woont in Grimbergen, maar heeft een zwak voor Brussel.

Michel Tubbax: “Mijn carrière situeerde zich totnogtoe in de privésector, met winst maken of beurswaarde creëren als voornaamste doelstelling. Bij de Vlaams-Brusselse Media wordt me vooral gevraagd om kwaliteit af te leveren. Wat me in deze nieuwe job aantrekt is het feit dat ik een mandaat gekregen heb om in alle vrijheid, maar ook in overleg met de hoofdredacteurs, beslissingen te nemen zodat onze missie succesvol ingevuld wordt.”

Bent u politiek actief?
Tubbax: “Neen, absoluut niet. Ik heb sympathie voor mensen en ideeën, maar ik ben een pragmaticus. De raad van bestuur zorgt voor het politieke luik van de Vlaams-Brusselse media.”

Wat is uw visie op de Vlaams-Brusselse media?
Tubbax: “Eerst en vooral: als iets goed werkt, behouden we het. Gelezen, bekeken en beluisterd worden, dat is het allerbelangrijkste. Ik zou daarbij willen benadrukken dat ik papieren media nog altijd belangrijk vind: mensen willen de tijd nemen om diepgaand nieuws tot zich te nemen. Een krant als BDW is uitermate geschikt voor diepgang, en brengt die nu al.”

“Wel moet informatie sneller en vrijer binnen de Vlaams-Brusselse media circuleren. Er komt dus meer samenwerking tussen de verschillende media. Persoonlijk vind ik het model van de VRT goed. Daar zijn ook verschillende media, en toch zijn die allemaal complementair. De Vlaams-Brusselse media worden idealiter ook zo’n huis van vertrouwen.”

Wat met reclame?
Tubbax: “Een vijfde van de inkomsten van de Vlaams-Brusselse Media komt uit reclame. Dat wil niet zeggen dat we broodschrijvers worden: de schotten tussen journalistiek en reclame blijven waterdicht.”

Hoe kijkt u naar Brussel?
Tubbax: “In New York, maar ook in Leuven en Gent heeft beleid ervoor gezorgd dat die steden erbovenop kwamen. Persoonlijk denk ik dat Brussel ook zo’n beleid nodig heeft, en dat de stad meer op mensenmaat moet gemaakt worden. Ik fiets zeer graag, maar durf het nog niet goed in Brussel (lacht).”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni