© Saskia Vanderstichele

Het aantal restaurants in Brussel is de laatste jaren flink toegenomen, vernam brusselnieuws.be. Maar volgens Horeca Brussel wordt er tegelijk steeds minder personeel ingeschakeld. “We gaan naar steeds kleinere zaken, waar ook de klant meer zal moeten doen.”

4.412 restaurants en mobiele eetgelegenheden waren er eind vorig jaar in Brussel. Een stijging van bijna 5 procent tegenover 2013, en met 8 procent over vijf jaar. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Economie.

“Mensen gaan meer op restaurant dan vroeger”, bevestigt horecaconsultant Gino Vermeulen. Volgens een bevraging gaat de helft van de mensen minstens eens per week uit eten. “En zeker in grootsteden, waar mensen kleiner wonen en meer buiten leven, doen restaurants bijna dienst als woonkamer voor de klanten.”

Minder mensen in dienst
Opmerkelijk genoeg onthaalt Horeca Brussel de cijfers niet op gejuich. “Integendeel, de stijging baart me zorgen”, zegt voorzitter Ivan Roque.

“Want tegelijk zien we dat de totale loonmassa uitbetaald aan horecapersoneel in Brussel vorig jaar gedaald is. Dat wil zeggen dat er ofwel meer eenmanszaakjes bijkomen, wat vaak minder kwalitatieve restaurants zijn. Ofwel dat zaken nu al mensen ontslagen hebben of minder uren openblijven.”

Roque doelt daarmee op de nakende invoer van de witte kassa, die veel stof doet opwaaien in de horeca. De maatregel is bedoeld om zwartwerk tegen te gaan, maar zal volgens horecafederaties veel zaken de das omdoen, of alleszins de werkgelegenheid in de sector scherp doen dalen.

Meer selfservice
Ook Vermeulen denkt dat veel restaurants zullen evolueren naar steeds minder personeel. “Het klassieke restaurant, daarvan zijn er steeds minder. Het zijn de take aways, street food resto’s, de kleine zaakjes gerund door hoogstens een koppel en misschien één personeelslid, die in aantal toenemen.”

De druk van de personeelskosten én de veranderende eetgewoonten zorgen ervoor dat heel wat eetgelegenheden hun concept herdenken. “Uitbaters gaan, naar het voorbeeld van grootkeukens zoals Lunch Garden, vaker richting selfservice. De klant moet zelf bestek nemen of brood snijden. Dat spaart personeelskosten uit. Restaurants gaan ook steeds vaker kiezen: of ze serveren lunch, of diner, maar niet meer allebei, want dat is te duur. En omdat mensen gemiddeld steeds minder besteden per bezoek, komen er steeds meer formules om klanten eten te laten delen.”

Vermeulen ziet daarbij een grote instroom van jonge starters die zich met beperkte middelen maar een degelijke vakkennis in de sector lanceren.

“Zij zijn niet alleen creatief op het bord maar ook als ondernemer. En dat is nodig, want er is eigenlijk een overaanbod, en er zullen de komende jaren nog zaken verdwijnen, vooral de middelgrote. In de huidige context is het immers moeilijk om winst te maken.”

'Geen angst voor witte kassa'
Francesco Cury van restaurant Racines, dat dit jaar de deuren opende in Elsene, heeft alvast een duidelijke keuze gemaakt.

“De witte kassa schrikt me niet zo af. We hebben dat meteen ingecalculeerd, we doen niets in het zwart. Maar we blijven in het weekend wel dicht, een bewuste keuze. Ik denk dat het vooral moeilijk wordt voor mensen die iets anders gewend zijn.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni