Marchantbrug gesloten voor verkeer

© brusselnieuws.be
18/12/2014

De Pierre Marchantbrug in Anderlecht, ook bekend als de Klein Eilandbrug, is sinds woensdagavond 19 uur dicht voor het gemotoriseerd verkeer. De brug is in te slechte staat om er nog wagens over of onder te laten rijden. De gemeente stelt voor om de brug te stutten. De vorige regering raakte het niet eens over de vernieuwing van de brug.

Vorige week is een stukje beton van de brug op een auto terecht gekomen. Omdat de veiligheid in het gedrang komt, heeft Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) de brug in overleg met Brussel Mobiliteit laten sluiten.

"De brug is gebouwd in 1936 en in slechte staat", zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. "De betonlaag van de druk gebruikte brug dreigt verder af te brokkelen."

De brug bestaat uit twee delen. Ze overspant enerzijds het kanaal Brussel-Charleroi en anderzijds de Vaartdijk, een weg langs het kanaal. Het is vooral dat laatste deel dat in slechte gezondheid verkeert. "Alle verkeer onder de brug is tot nader order verboden", aldus Paemen. "Op de brug zelf zijn fietsers en voetgangers wel nog toegelaten."

De brug ligt vlakbij de enige zone met woonboten op het kanaal. Het is een belangrijke verbinding tussen het centrum (Sint-Guido) en de industriezone in Anderlecht. Automobilisten hebben echter nog een alternatief: de brug tussen de Paepsemlaan en de Van Kalkenlaan, even verderop. Hoelang de Pierre Marchantbrug afgesloten blijft, is nog niet duidelijk.

Reeds vergunning voor nieuwe brug in 2011
De verschillende overheden weten al heel lang dat de brug in slechte staat is. Meer nog, er bestond in de vorige legislatuur al een concreet plan om de brug te vervangen. In 2011 was de nieuwe brug zelfs al vergund. In één moeite zouden ook de kanaaloevers worden rechtgetrokken (nu is er een versmalling ter hoogte van de brug). De geplande kabelbrug met een pyloonr van meer dan 40 meter hoog moest een herkenningspunt in de stad worden.

Maar het hoge kostenplaatje deed de vorige regering treuzelen. Brigitte Grouwels (CD&V), destijds bevoegd voor Openbare Werken en Haven, bleef overtuigd van het project. Ondertussen was echter ook een goedkoper alternatief geformuleerd door Alexandre Chemetoff, de man van het Kanaalplan. De Franse stedenbouwkundigde stelde voor om de versmalling in het kanaal ongemoeid te laten en de brug te renoveren tegen een fractie van de kostprijs. Rond de brug zag hij plaats voor extra woningen.

Na het kerstreces komt het dossier op tafel van de nieuwe Brusselse regering. "Samen met minister-president Rudi Vervoort (PS, nu bevoegd voor de Haven, red.) en de burgemeester van Anderlecht zullen we bekijken of de brug gerenoveerd wordt, of dat er een volledig nieuwe brug moet komen", aldus Smet.

Anderlecht: 'Brug stutten'
In een reactie laat de gemeente Anderlecht weten dat ze al jaren aandringt op een heropbouw van de brug. Burgemeester Eric Tomas (PS) en schepen van Stedenbouw Gaëtan Van Goidsenhoven (MR) vragen in eerste instantie een oplossing op korte termijn. "Het gedeelte over de Vaartdijk kan gestut worden zodat de brug opnieuw kan gebruikt worden, behalve door zware voertuigen", klinkt het. "Zo kunnen we ook het noord-zuidverkeer op de Vaartdijk herstellen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht, Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni