SInt Karel School Molenbeek

'Laat Brusselse scholen meer samenwerken'

TG
© brusselnieuws.be
05/02/2016

Een heel pak Brusselse scholen waren ooit één school, maar werden 30 jaar geleden in een Franstalig en een Nederlandstalig deel gesplitst. Ze liggen vlak naast elkaar, maar vinden het erg moeilijk om samen te werken, door verschillende regels. En het staat in de weg van meertaligheid. De denktank Vrijdaggroep wil daar verandering in brengen.

Scholen worden gescheiden door een muur, bomen, soms gewoon een streep op de grond, maar werken vaak erg weinig samen, terwijl ze ooit een school waren. 30.000 kinderen gaan naar zo'n 'gesplitste school'. Die splitsing zorgt voor vreemde situaties, zegt een rapport van de Vrijdaggroep, een denktank van een groep jonge mensen van 25 tot 35 die oplossingen willen voorstellen voor een snel veranderende wereld.

Zo geeft de groep het voorbeeld van een Nederlandstalige school die een buurtfeest wil organiseren met de Franstalige buren. Dat kan niet, want dan krijgt de school geen subsidies meer. Sommige scholen moeten een kwartier wandelen naar een sporthal, terwijl er een staat bij de (anderstalige) buren.

Federalisering
Het onderwijs is in België al decennia geen nationale bevoegdheid meer, en dus bestaat er in Brussel Nederlandstalig en Franstalig onderwijs, maar geen echt Brussels. Dat verklaart de moeilijke samenwerking: andere gemeenschap, andere regels.

"De scholen kaarten dat zelf aan. Zo kan een geaggregeerd germanist van de VUB niet vast benoemd worden in een Franstalige school, terwijl daar een tekort aan goede leerkrachten Nederlands is", zegt Brieuc Van Damme, de voorzitter van de Vrijdaggroep. "Dat is inefficiënt, en in Brussel mag niet zo gemorst worden met middelen. Veel bizarre situaties kunnen volgens ons opgelost worden als de ministers twee uur samen koffie gaan drinken."

Taaldiversiteit
Maar het gaat om meer dan straatfeesten of sporthallen. "Brussel is geen tweetalige stad meer, maar een echte meertalige. Jammer genoeg zorgen de muren ervoor dat de leerlingen niet kunnen profiteren van die taaldiversiteit", klinkt het verder. "Vergelijkbare leerlingen krijgen aan de ene kant les in het Nederlands, aan de andere in het Frans."

Meertaligheid is een troef, vindt de Vrijdaggroep. Daarom moeten Nederlands, Frans, maar ook Engels of Arabisch een plaats in alle curricula krijgen, zodat leerlingen echt meertalig worden, klaar voor de toekomst. "Er moet dus een fundamentele samenwerking komen. En we moeten durven experimenteren."

"Als er meer informatie beschikbaar wordt kan er in de toekomst misschien gedebatteerd worden over een onderwijssysteem in Brussel, maar we beseffen dat dat gevoelig ligt. Daarom doen we een aantal concrete aanbevelingen die op kortere termijn gerealiseerd kunnen worden", besluit Van Damme. Guy Vanhengel (Open VLD), bevoegd voor onderwijs in de VGC, maakt overigens al werk van een tweetalige lerarenopleiding.

Crevits: 'Onderwijs blijft gemeenschapsmaterie'
Hilde Crevits, de Vlaamse minister van Onderwijs (CD&V), vindt dat onderwijs een zaak van de gemeenschappen moet blijven. "Maar we vinden het goed dat scholen samenwerken, en we zien ook dat dat gebeurt. Ik probeer daar goede afspraken over te maken met mijn collega die bevoegd is voor het Franstalig onderwijs", klinkt het bij de minister.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni