Joël Pêcheur verkoopt meer dan 2000 soorten bier

Dimitri Vandezande
© Brussel Deze Week
17/05/2006
"Ik voorspel geen rooskleurige toekomst voor het Belgisch bier," zegt Joël Pêcheur, uitbater van het Delirium Café en notoir bierkenner. InBev, de Belgisch-Braziliaanse brouwerijgroep, verhoogde onlangs nogmaals de prijs van het bier. Pêcheur kan zich niet vereenzelvigen met die politiek. "Ik vind het waanzin dat ze de prijzen doen stijgen. Het bier is veel te duur geworden. Daarom daalt de consumptie."

'Wat Inbev doet met het bier staat me niet aan," legt Pêcheur uit. "Ik ben niet akkoord met de politiek van de grote brouwers om smaken te elimineren en de prijzen constant te verhogen. Maar je moet wel erkennen dat Inbev - en zeker het voormalige Interbrew - goede marketing heeft gedaan, die veel opbracht voor het imago van het Belgisch bier. Nu drinken de mensen in België steeds minder bier, omdat er geen educatie meer is. Vroeger had je in elk dorp een plaatselijke brouwer. Dat maakte deel uit van onze cultuur, maar we hebben een groot aantal van die brouwerijen gesloten in de jaren zestig."

Joël Pêcheur is een oude bekende binnen de horeca. In 1983 al opende hij zijn café Moeder Lambic. Drie jaar later lanceerde de bierfanaat een tijdschrift over bier, Bière Magazine. "In 1994 ben ik voor tien jaar gestopt met de horeca. Ik tapte geen enkel pintje meer en zwoer toen dat ik er nooit meer in zou stappen. Maar via twee oude vrienden kreeg ik de smaak opnieuw te pakken. De oude afgevaardigde van brouwerij Huygens zei me dat ik moest terugkomen en stelde me voor om met hem samen te werken."

Op zeventien december 2003 opende het Delirium Café zijn deuren. Het etablissement bevindt zich in een achttiende-eeuwse kelder in de Getrouwheidsgang, in Ilot Sacré, hartje Brussel. De bierkelder werkt zonder brouwcontract en liet een deurwaarder in 2004 de stock opmeten. Het resultaat? Meer dan tweeduizend verschillende soorten bier, waarvan ongeveer zeshonderd uit België. Daarmee heeft het café het volgens de Guiness world records het wereldrecord. "Op onze kaart hebben we ongeveer 2.700 bieren," vertelt Pêcheur. "We hebben niet altijd elk bier in voorraad maar we garanderen om minstens 2.004 biersoorten in stock te hebben. Het bier komt uit ongeveer zestig landen zoals Armenië, Indonesië, Laos en Trinidad, maar de kaart wordt elke maand aangevuld, met nieuwe producten."

Bij het Delirium Café moet je niet vragen naar een Stella of een Jupiler: artisanale bieren krijgen voorrang. De enige pils is Campus Premium, van 't vat. Momenteel wordt een tiental soorten van het vat getapt. "Ik heb tussen de 1.500 en 2.000 bieren geproefd, maar ik hou de tel niet bij," zegt Pêcheur. "Een echte bierproever ben ik niet, eerder iemand die zich intereseert in de anekdotes en geschiedenis van de bieren. Ik pretendeer zeker niet een specialist of kenner te zijn. Nieuwe bieren ontdekken en die dan delen met de mensen, dat is mijn uitdaging." In het Delirium Café is er een onvoorstelbaar ruime verzameling van reclamebordendienbladen, glazen en andere spullen die de muren bedekken en in kasten staan.

Open geest
"Bier is een wereldfenomeen," vindt Pêcheur. "Het is de enige drank die je bijna overal kan vinden. Wijn kan bijvoorbeeld niet in elk land gemaakt worden, want je hebt druiven nodig. Bier daarentegen kan men in alle klimaten brouwen. We mogen niet dezelfde fout maken als de Franse wijnboeren. Je moet openstaan voor wat er buiten je land gebeurt. De anderen leren ook van ons. In Amerika bijvoorbeeld zijn er duizenden nieuwe kleine brouwers die bier uit België namaken. In Canada is er zelfs een brouwer die Geuze probeert te maken. Dat is nog geen superbier, maar ik denk dat die brouwerijen in de toekomst dezelfde kwaliteit zullen aanbieden als onze eigen mensen. Als men niet oplet kopiëren de Amerikanen en de Fransen ons en doen ze het even goed, misschien zelfs beter. Als er niet snel een opgen geest komt, ben ik zeer sceptisch over de toekomst van de Belgische bieren. Ik ben maar een horecauitbater. De brouwers luisteren niet naar mij. Zij zien niet dat de horeca aan het veranderen is. Wij zijn soms meer op de hoogte van de evoluties bij het publiek. Je moet achter een bar staan om te begrijpen wat er leeft bij de mensen."

Jaarlijks verkoopt het Delirium Café 1.500 hectoliter bier. De klanten zijn van alle leeftijden en komen van over heel de wereld, zelfs uit verre landen zoals China, Japan, Amerika of Indië. Delirium Tremens van het vat wordt het meest verkocht, samen met fruitbieren. "In tegenstelling tot sommige puristen verdedig ik de fruitbieren. Veel jongeren en dames worden erdoor gelokt en komen dan in contact met meer traditionele bieren. Je moet de jongeren die graag een zeer gesuikerd fruitbier drinken respecteren. Het is toch al goed dat ze zo'n bier drinken in plaats van een Bacardi Breezer? Hoeveel Belgische brouwers zijn er niet gered door de verkoop van die gesuikerde bieren?"

Toekomst
"Ik ben helemaal tegen de prijsstijgingen," zegt Pêcheur. "Het is dramatisch. We gaan bieren krijgen met een veel te hoge prijs terwijl bier in het begin de meeste democratische drank was." Pêcheur kiest liever voor een Duitse pils dan voor een Stella, Jupiler of Maes. "Er zit steeds minder smaak in omdat de brouwers er tijdens de fabricatie minder droge materialen indoen. Dat kost minder. Men probeert er maximaal van te profiteren en daar moeten we tegen vechten. De materialen die een bierbrouwer gebruikt, zijn belangrijk. Maar nog belangrijker zijn de liefde en de passie die hij erin steekt. Dat is wat er mis is met de multinationals. Het zijn geen brouwers meer maar commerciële bedrijven."

Pêcheur is van plan om in de toekomst een nieuw café te openen, maar dan gespecialiseerd in absint, jenever en whisky. "Als alles goed gaat, openen we dat café binnen twee maanden, hier recht tegenover. Wist je dat er veel verschillende soorten absint zijn? Anijs, fruit en je hebt zelfs absint met cannabissmaak. Ik ga er heel mijn gamma jenevers, ongeveer een vijfhonderdtal, samen met wodka en tequilla verkopen."

Typische Brusselaars kom je niet tegen in het Delirium Café. "Het zijn vooral de jonge Brusselaars die naar hier komen," aldus Pêcheur. "Deze jongeren zijn de toekomst. Soms kom ik zonen tegen van oude klanten van twintig jaar geleden. Dat ontroert mij."


:: Delirium Café, Getrouwheidsgang 4a aan de Beenhouwersstraat
Open: van maandag tot zondag van 10 tot 16 uur

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni