Jan De Cock over zijn Brussels Art Institute: 'Ring die kunstenaars verbindt'

Eric Vancoppenolle
© brusselnieuws.be
21/04/2015

Woensdag opent het Brussels Art Institute met een eerste tentoonstelling. Onder de noemer Capital Artists stellen jonge, veelbelovende artiesten uit Brussel tentoon. Het geesteskind van kunstenaar Jan De Cock komt daarmee helemaal tot leven. En ook de nieuwe Jazzbar BAI_Note Jazz moet zorgen voor een nieuwe dynamiek in Kuregem.

The Brussels Art Institute (BAI) omschrijft zichzelf als een habitat voor kunstenaars en kunstliefhebbers met drie componenten: Kunstenaar Jan De Cock heeft er zijn atelier, de kunsthumaniora Sint-Lukas kreeg er tijdelijk onderdak en er is de nieuwe tentoonstellingsruimte, die woensdag opent. Het BAI wil nieuw leven brengen in de wat aftandse wijk. Het huist in een voormalige papierfabriek, achter de rode bakstenen gevel van het huisnummer 15.

“Dit is een plek waar ruimte is voor traagheid,” zegt Angelique Campens. Haar woorden staan in schril contrast met de voor de deur geparkeerde, felgroen beschilderde Porsche van initiatiefnemer Jan De Cock.

In ijltempo geeft hij richtlijnen aan zijn medewerkers en aan de leerlingen van de kunsthumaniora Sint-Lukas. De school nam sinds 1 september haar intrek in het BAI en blijft er tot eind juni 2017. Tegen dan moeten de verbouwingswerken in Schaarbeek achter de rug zijn.

Capital Artists
De drukte heeft te maken met de opening morgen woensdag van de eerste expo in het BAI, Capital Artists genaamd. “De term Capital verwijst zowel naar de hoofdstedelijke functie van Brussel als naar het menselijke kapitaal van de elf veelbelovende kunstenaars”, legt curatrice Angelique Campens uit. Campens zorgt voor de artistieke invulling van het BAI, en cureerde de expo samen met voormalig VRT-coryfee Etienne Van den Bergh.

“Met het BAI vertrekken we van het romantisch idee dat opvoeding en educatie de grondstenen zijn voor een betere toekomst”, zegt Jan De Cock aan brusselnieuws.be. “We zijn geen kunstencentrum, we zijn een ring rond en door Brussel, die kunstenaars verbindt."

De elf kunstenaars, 25 tot 32 jaar jong, hebben allemaal een band met Brussel, hoewel ze afkomstig zijn uit Colombia, Frankrijk, Bulgarije, Nederland of, dichter bij huis, Vlaanderen en Wallonië. De tentoonstellingsruimte palmt de hele gelijkvloerse verdieping in. De betonnen steunpilaren getuigen van het industriële verleden van de plek, die, hoewel wit geschilderd, een ruw kantje behoudt.

Aan de ingang van de expo staat een totemachtige keramieken constructie van Thomas Gilissen, die eerder al heeft tentoongesteld in de Office Baroquegalerie aan het Bloemenhofplein. Hij assembleert gevonden voorwerpen tot kunstwerken die een sfeer van tijdloosheid uitademen. Alsof Griekse amforen uit de klassieke oudheid in Anderlecht zijn aangespoeld.

Sporen in de stad
Het werk “The Molem collective” van de Kroatische Hana Miletic heeft de grootste Brussel-link: ze nam een reeks quotes op van de Molenbeekse rapper Zak en legde die vast op een vinylplaat, die de bezoekers kunnen afspelen. Hij vertelt er al rappend over de - vele - basketschoenen die hij de jongste achttien maanden aankocht. Van elke schoen hangt een foto aan de muur. Kortom: een multimediaverhaal over het nalaten van sporen in de stad.

"Dat de tentoonstelling nu opent is natuurlijk geen toeval" legt Campens uit. "Een groep internationale curatoren die hier zijn voor Art Brussels (hedendaagse kunstbeurs in de de Heizelpaleizen van 24 tot 27 april, red.) zal het BAI zaterdag bezoeken. “Dat biedt opportuniteiten voor onze jonge kunstenaars."

"We gaan voortaan twee groepstentoonstellingen per jaar organiseren”, aldus Campens. "Voorts komen er toonmomenten van onze artiesten in residentie, die in Jan De Cocks atelier gaan werken. Eenmaal Sint-Lukas weer naar Schaarbeek verhuist, komt er immers veel ruimte vrij voor artists in residence. Daarmee is er een soort drie-eenheid tussen de hier actieve kunstenaar Jan De Cock, de studenten en de artiesten in residentie."

“In een verdere toekomst willen we een nieuwe studierichting creëren, een soort zevende jaar na de kunsthumaniora maar voorafgaand aan de kunsthogescholen”, legt Van den Bergh uit.

Het BAI werkt momenteel zonder subsidies, en doet dus vooral een beroep op vrijwilligers. Het BAI heeft subsidiedossiers ingediend bij zowel de Vlaamse Gemeenschapscommissie als bij de Vlaamse Gemeenschap.

BAI_note Jazzclub
Met de kunst is de kous nog niet af. Aan de overkant van de straat opent vrijdag een jazzbar, het BAI-Note Jazzclub. De voormalige garage heeft Jan De Cock knap heringericht in een lounge-achtige ruimte. In de paarsgeschilderde bakstenen muren zijn er vele nissen, waarin men zich een beetje kan afzonderen en uitrusten op kussentjes.

Twee keer per maand zal hier een optreden plaatsvinden. Vrijdag bijten pianist Kris Defoort en drummer Dré Pallemaerts de spits af. Op het podium kan ook een scherm worden geplaatst voor filmvoorstellingen. Lezingen en symposia staan ook op het menu.

Nu is het afwachten wat de publieke respons zal zijn op dit originele initiatief. Een bord in het BAI met een uitspraak van Andy Warhol vat het goed samen: “Everybody’s sense of beauty is different from everybody else's”.

Capital Artists, van 22 april tot 3 mei in het BAI, Gustave Gevaertstraat 15 in 1050 Anderlecht. Elke dag van 10 tot 18 u., gratis toegang. Iedereen is welkom op de vernissage woensdag 22 april om 20 uur.

Concert van Kris Defoort en Dré Pallemaerts vrijdag 24 april om 20.30u. in de BAI_note Jazz, Gevaertstraat 22. Tickets: 6 (studenten), 10 (60+) en 12 euro.

Bekijk de reportage van tvbrussel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht, Samenleving, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni