Er is eindelijk een akkoord over het mobiliteitsplan Iris 2. In het plan staat onder meer de komst van een nieuwe metrolijn naar Schaarbeek tegen 2018. Het aantal parkeerplaatsen op de openbare weg moet met 16 procent omlaag, maar wordt volledig gecompenseerd op andere plaatsen. De kilometerheffing belandt op de lange baan, over een stadstol wordt nagedacht.

Om alle partners in de Brusselse regering aan boord te krijgen is het oorspronkelijke plan van staatssecretaris voor Mobliteit Bruno De Lille (Groen!) op verschillende punten bijgeschaafd. Het doel blijft wel om het autoverkeer in het gewest met 20 procent terug te dringen (die doelstelling dateert al uit het eerste Irisplan en gaat nu al mee sinds 2002) tegen 2018. Tegen 2015 mikt de regering op een vermindering van 6 à 10 procent.

Het veel besproken mobiliteitsplan voorziet dat de premetrolijn tussen Albert (Vorst) en het Noordstation wordt omgebouwd tot een volwaardige metro en verlengd naar Schaarbeek tegen 2018. De uitbreiding van de metro naar Ukkel zou enkel bestudeerd worden, net als een metro op de Middenring. Vanaf 2015, wanneer de oudste metrostellen uit dienst gaan, worden de lijnen 1 en 5 geautomatiseerd. Daardoor verhoogt de capaciteit.

Minder parkeerplaatsen op de weg
Het Gewest wil ook het aantal parkeerplaatsen op de weg verminderen met 16 procent, maar die zouden wel gecompenseerd worden door andere parkeermogelijkheden. Buiten de openbare weg voor bewoners en rond de stad voor pendelaars. "Bedrijven zouden een deel van hun parkeerplaatsen ter beschikking kunnen stellen van bewoners," aldus De Lille. In totaal zou het aantal parkeerplaatsen niet dalen.

De mogelijkheid om een stadstol in te voeren wordt bestudeerd. Over een slimme kilometerheffing is er een principeakkoord maar die kan pas ingevoerd worden als het Gewestelijk ExpresNet (GEN) klaar is. Volgens spoorbeheerder Infrabel zal dat pas het geval zijn in 2019. De Brusselse regering wil verder druk uitoefenen op de NMBS om in het GEN voldoende stopplaatsen binnen het gewest te voorzien.

Tegen 2013 zou er wel al een kilometerheffing voor vrachtwagens komen maar dat is ook afhankelijk van de andere gewesten. Voor het einde van volgend jaar wil het Gewest de verkeersbelasting en belasting op inverkeerstelling hervormen zodat er rekening wordt gehouden met de milieuprestaties van de voertuigen. Met de gemeenten zal overlegd worden om erg vervuilende wagens te weren uit bepaalde zones.

70 kilometer nieuwe fietspaden
Iris 2 voorziet ook in het verder befietsbaar maken van de stad. Onder meer de Kleine Ring krijgt meer plaats voor fietsers en voetgangers. Langs spoorwegen komt voor 70 kilometer nieuwe fietspaden, bij voorbeeld tussen Ukkel en het Zuidstation. Het stadsfietsnetwerk Villo wordt uitgebreid. Liften en fietsgoten moeten de metro toegankelijker maken voor tweewielers. Streefdoel is dat 20 procent van de verplaatsingen in 2020 met de fiets gebeuren. Vandaag is dat 6 procent. Tegen 2018 moet er ook 20 kilometer voetgangerszone zijn.

Een beslissing over de toekomst van het Meiserplein is er nog niet. Of er daar al dan niet een tunnel komt, hangt af van het resultaat van de nog lopende studie. Er zal ook onderzocht worden of het Herrmann-Debrouxviaduct van de E411 in Oudergem gesloopt kan worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni