Week in beeld Lenteschoonmaak
© Jo Voets

Interne stadshervorming sleept aan

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
25/02/2015

Meer dan drie jaar na het Vlinderakkoord is van de interne stadshervorming nog niet veel in huis gekomen. “Vooral op vlak van mobiliteit, parkeerbeleid en openbare reinheid ligt nog veel werk op de plank,” zegt parlementslid Elke Roex (SP.A).

Een slagkrachtige stad door betere afspraken tussen de negentien gemeenten en het Brussels Gewest. Dat was een van de (kleinere) onderdelen van het Vlinderakkoord dat Elio Di Rupo (PS) in de herfst van 2011 met acht partijen sloot. Parlementslid Elke Roex (SP.A) heeft een stand van zaken opgemaakt van wat er intussen is gerealiseerd. Niet veel, zo blijkt.

De hervorming van de sociale huisvesting staat het verst. Het aantal openbare huisvestingsmaatschappijen moest van 33 gereduceerd worden tot 16. Het zullen er uiteindelijk wellicht 17 zijn. Er is zoveel mogelijk gezocht naar fusie-opportuniteiten.
Er is vandaag nog geen enkele maatschappij gefuseerd – dat zal nog wel even duren, maar de helft van de fusies is wel al erkend en de andere helft heeft een erkenningsaanvraag ingediend.

Sectorisatie
Dat de fusies tergend traag verlopen, komt door de verschillen in juridische structuur, en omdat heel wat huisvestingsmaatschappijen erg verankerd zitten in de lokale politiek. De huisvestingsmaatschappij van Sint-Joost bijvoorbeeld, die aanvankelijk bij Evere zou aansluiten, blijft alleen, “al kan dat later nog wel veranderen,” zegt Roex. Ook Etterbeek behoudt haar eigen huisvestingsmaatschappij.

Op vlak van mobiliteit en parkeerbeleid zijn stappen gezet, met een kaderordonnantie en de goedkeuring van een gewestelijk parkeerbeleidsplan, maar op het terrein heeft dat nog niet veel verandering teweeggebracht. “Terwijl dat bij uitstek bevoegdheden zijn die men gewestelijk moet aanpakken,” zegt Roex.

Het gewestelijk mobiliteitsplan Iris-2 heeft theoretisch kracht van wet (min 20 procent autoverkeer tegen 2018), en de gemeenten moeten hun lokaal mobiliteitsplan daarin inschrijven, maar veel is daar nog niet van te merken.

Voor het gewestelijk parkeerbeleid is nog niet eens de ‘sectorisatie’ opgesteld van de parkeerzones (niet langer gemeentelijk, maar op wijkniveau). Daardoor permitteert de gemeente Sint-Pieters-Woluwe het zich bijvoorbeeld om in haar nieuw lokaal parkeerbeleidsplan de hele gemeente als één parkeerzone te zien, wat helemaal niet de bedoeling is.

Het netheidsbeleid is het grootste zorgenkind. De afspraak was: de lokale besturen houden alle straten schoon (ook de gewestwegen), de gemeenten die over een containerpark beschikken hevelen dat over naar het gewestelijk niveau.

Subsidiepot
Daarvoor zijn contracten nodig tussen elk van de negentien gemeenten en gewest. Er is nog geen enkel zo’n contract getekend. “Terwijl het Gewest echt ver zou kunnen gaan om het netheidsbeleid te stroomlijnen,” zegt Roex die tevens schepen van Netheid is in Anderlecht. “Er zijn nu veel ‘doublures’. Veel gemeenten hebben een repressiedienst, het Gewest heeft die ook. Net zoals een sensibiliseringsdienst. Is het écht nodig dat elke gemeente apart zijn affiches maakt om de inwoners te sensibiliseren?”

Volgens Roex zou de gewestelijke subisidiepot van 3 miljoen euro voor gemeentelijke netheidsprogramma’s in dat gestroomlijnde beleid kunnen worden opgenomen. “De gemeenten en het gewest moeten hierover dringend de koppen bij elkaar steken.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni