De Brussels Hotel Association heeft een helpdesk opgestart om bijstand te verlenen aan Brusselse hotels die zich in financiële moeilijkheden bevinden. De hoteluitbaters klagen over dalende inkomsten als gevolg van de verhoogde veiligheidsmaatregelen, in de nasleep van de terreuraanslagen in Parijs.
Hotels krijgen helpdesk om verlies van 25 miljoen te verwerken
Lees ook: Hotels eisen maatregelen na lockdown
Volgens de sectororganisatie hebben de Brusselse hotels tijdens de laatste twee maanden van 2015 alles samen zowat 25 miljoen euro verlies geleden. Heel wat hoteleigenaars hebben daardoor met betalingsmoeilijkheden te kampen.
In samenwerking met het Centrum voor Ondernemingen in moeilijkheden en werkgeversorganisatie BECI heeft de Brussels Hotel Association nu een helpdesk opgericht om de betrokkenen financiële en juridische bijstand te geven. In de eerste plaats moeten experts hen bijstaan bij het bekomen van betalingsuitstel.
De Brusselse hotelsector had twee weken geleden al aan de alarmbel getrokken over de financiële gevolgen van de terreurdreiging. De organisatie riep de overheid toen op tot het nemen van verschillende maatregelen. Het ging dan concreet om een vereenvoudiging en harmonisering van de toekenningsvoorwaarden voor economische werkloosheid voor de werknemers binnen de sector, een onmiddellijke opheffing van de verblijfstaks en een verlenging van de betalingstermijn voor RSZ en btw. De onderhandelingen over die maatregelen verlopen "constructief", laat de organisatie nog weten.
Bekijk de reportage van tvbrussel
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.