High End: mode voor stoere stadsmeisjes

Kim Verthé
© Brussel Deze Week
18/03/2015

Rozige kledij toch een stoere en stedelijke stempel geven? De collecties van Ilke Cop gaan terug op haar kindertijd. Gezegend met commercieel talent is de jonge modeontwerpster klaar om de modesector te bestormen. Donderdag lanceert ze met haar Brussels label ‘I LKE COP’ haar eerste collectie ‘Extinct’.

I lke Cop is een young professional die geen klassiek kantoor nodig heeft om te kunnen werken. Voor en na ons interview, in een hip café in de kanaalbuurt, zit ze rustig te werken op haar laptop, thee bij de hand, tweelingzus aan haar zijde: zuslief legt de laatste hand aan een doctoraat in de Psychologie, Ilke aan de lancering van de eerste collectie van haar Brussels modelabel I LKE COP.

I LKE COP, een geslaagd woordspel, is een beloftevolle naam in modeland. Vorig jaar studeerde Ilke af aan het SASK in Sint-Niklaas. Haar afstudeercollectie ‘Gangs of NK’ werd door een externe jury onthaald als beste van haar jaar. De perfecte springplank voor een uitnodiging op het Belmodo event ‘Mode in Oostende’. Het bracht haar ook in de finale van de Prix d’excellence van Marie Claire. En straks mag de ingeweken Brusselse haar visitekaartje achterlaten in de Nationa(al) winkel annex expositieruimte voor jong Belgisch talent in de Wolstraat.

Crowdfunding ILKECOP
Extinct
Ilkes eersteling als pas afgestudeerde is de capsulecollectie ‘Exinct’. De modeterm ‘capsule’ verwijst naar the bare essentials die je in menig vrouwelijke garderobe zult terugvinden: broeken, T-shirts of rokken die ongevoelig lijken voor modegrillen. Ilke duidt ermee aan dat haar collectie een beperkt aantal stuks telt.

Voor die eerste herfst-wintercollectie heeft Ilke een paar stuks uit haar afstudeerproject uitgepuurd. Het handelsmerk is borduurwerk: kruisjessteken met de hand. Blikvanger en buitenbeentje – want het is een zomerstuk – is een handgeborduurde top, waarvan er op de lancering in de Brussels Beer Brewery exclusief veertig van verkocht zullen worden.

“Extinct gaat over de iconografie van de dinosaurus. Voor mij is mode een teruggrijpen naar iets dat je verloren bent geraakt sinds je kindertijd. Er zit verwondering in over kleine dingen. Daarom zijn mijn ontwerpen speels en vrolijk. Ik vind het zelf ook leuk om kleren te dragen waar ik blij van word. Mode wordt soms te serieus genomen,” zegt Ilke.

De shoot van de collectie deed ze in de straten van Molenbeek en Anderlecht, waar ze nu een atelier heeft en woont. “Het decor paste bij wat ik wilde overbrengen. Tijdens de vormstudie keek ik naar elementen uit de street culture. Tegelijk is mijn collectie gebaseerd op Korea. Mijn startpunt was de film Sympathy for Lady Vengeance, het laatste deel van het drieluik The Vengeance Trilogy van de Koreaanse regisseur Park Chan-wook. Ik heb een vormstudie gedaan naar de etnische Koreaanse kleding. Maar de silhouettenopbouw knipoogt dus ook naar urban street cultures wereldwijd. Daardoor zit het stoere er wel in.”

Stoer, maar toch ook veel roze. “Ik dacht dat ik over dat roze heen was (lacht). Als kind wilde ik altijd de prinses zijn. Ik wilde in roze kledij naar school, inclusief roze sandalen. Maar het had er volgens mij ook mee te maken dat ik groot, zelfstandig en volwassen wilde zijn. Volwassen worden is trouwens het beste dat mij tot nu toe overkomen is: ik geniet ervan mijn eigen keuzes te kunnen maken. Mijn collectie is dus allerminst een uiting van terug kind willen zijn, of zo. Integendeel. Maar het vrolijke en ondeugende vind je er wel in terug.” (lees verder onder de foto)
ILKECOP GangsofNK studio dino

Ecologisch en ethisch
Ilke Cop kijkt nuchter naar de risicorijke modebranche, waarin ontwerpers een kapitaal moeten investeren in een collectie lang voor die in de winkelrekken ligt en dus rendabel kan zijn. “Mijn budget is nu nog klein, dus ik hou mijn collectie beperkt.”

Maar compromissen sluiten op het ethische en ecologische vlak zal ze niet doen. Dat het productieproces eerlijk en lokaal verloopt – voor deze collectie werkt ze samen met een atelier in Deurne – is een absolute voorwaarde. Haar bedrijfsrekening heeft ze heel bewust bij een duurzame bank. “Ik besef dat ik voor een niche werk: ik maak kleren voor relatief jonge vrouwen, met een open blik op mode en aandacht voor het ecologische.” Dat de collecties onmiddellijk in een hogere prijscategorie belanden, schrikt Ilke nu niet af. Ze neemt zich voor om de komende vijf jaren haar businessmodel gaandeweg te evalueren. Ilke Cop: “Ik had bij mijn afstuderen gezegd: ‘mijn droom is mijn eigen merk uit de grond stampen, maar dat zal niet voor de volgende vijf jaar zijn.’ Een paar maanden later was het zover. Ik weet dus niet hoe het zal lopen.”

Modeshow en lancering ‘Extinct’

data: 19/03, 18.00 > 21.30

inkom: gratis

waar: Brussels Beer Project, Dansaertstraat 188, Brussel

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni