Gewest wil af van fixatie op Centraal Station

© FM Brussel
11/05/2012
Het Brusselse spoorwegnet moet ontwikkeld worden over het hele gewest en niet enkel op de Noord-Zuidverbinding. Aldus de Brusselse regering bij de voorstelling van haar spoorwegvisie. De NMBS moet ook inzetten op meer treinverplaatsingen binnen Brussel.

Binnen het hoofdstedelijk gewest gebeurt slechts 5 procent van de verplaatsingen met de trein. Nochtans is er een groot potentieel met meer dan dertig station(netje)s op vier lijnen. Zo kan u in tien minuten van Kalevoet naar het Zuidstation of van Bockstael (Laken) naar de Europese wijk.

Het probleem is dat de frequentie van de treinen te laag is en dat vele stations onaantrekkelijk en/of weinig bekend zijn. De Brusselse regering wil dan ook dat de NMBS serieus investeert in de bediening van het hele gewest in plaats van miljarden te pompen in een nieuwe noord-zuidtunnel die extra pendelaars naar het Centraal Station moet brengen.

"We moeten rekening houden met de Brusselaars die er gaan bijkomen en de extra ondernemingen die we willen aantrekken", zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen). "Die kunnen niet allemaal in het centrum terecht, dus moeten we polen zoals het Weststation, de Europese wijk of Bordet verder ontwikkelen. Dan zijn er ook treinen nodig die deze plaatsen bedienen zodat reizigers met de trein naar huis of naar het werk kunnen."

Meer stopplaatsen en nieuw Zuidstation
In dat verband pleit de regering voor het wegwerken van enkele knooppunten om de verschillende lijnen binnen Brussel beter met elkaar te verbinden. Ze vraagt ook meer stopplaatsen in het kader van het Gewestelijk Expresnet (Gen).

Het Gewest hamert verder op de noodzaak van een grote investering in het Zuidstation. "Het is onbegrijpelijk dat dit internationaal treinstation nog geen interventie heeft ondergaan vergelijkbaar met de operaties in Luik en Antwerpen", klinkt het.

Minister-president Charles Picqué (PS) zond al vaker gelijkaardige signalen uit. Maar nu heeft de regering haar eisen op een rijtje gezet omdat de NMBS op dit moment sleutelt een nieuw investeringsplan voor de komende jaren. De Brusselse regering verwijt de NMBS dat ze nooit rechtstreeks is geconsulteerd in het raam van de studie naar het capaciteitsprobleem op de Noord-Zuidverbinding.

'Er is overleg'
Brussel zal betrokken worden bij het overleg rond de Noord-Zuidverbinding. Dat zegt federaal minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) vrijdag in een reactie. Het kabinet van Magnette wijst er ook op dat er een werkgroep is opgericht tussen het kabinet van Picqué en spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Met andere woorden: er is dus al overleg, aldus de minister.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni