Gemeenten willen deel kilometerheffing

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
25/02/2015

De invoering van een kilometertarief voor gemeentewegen deed vorige week de wenkbrauwen fronsen bij de Vereniging voor Stad en Gemeenten (VSGB). De Brusselse gemeenten zijn naar eigen zeggen niet geraadpleegd voor advies. “Er zou moeten kunnen gepraat worden over een verdeelsleutel zodat een deel van het geld terug kan vloeien van Gewest naar gemeenten."

Vorige week las u in Brussel Deze Week (Magnette: ‘Platteland niet straffen’, BDW 1462) over de beslissing van het Brussels, Waals en Vlaams Gewest om een kilometerheffing in te voeren voor vrachtwagens.

In Brussel komt er volgens de regering zelfs een dubbel en driedubbel tarief voor vrachtwagens die gewest- en gemeentewegen gebruiken, bovenop de verbruiksheffing die in de drie gewesten gaat gelden vanaf 2016. In de praktijk betekent het dat vrachtwagens boven de 3,5 ton zwaarder zullen belast worden voor elke weg die ze in Brussel gebruiken, of ze nu leveren of door de stad rijden om files op de Ring te vermijden. Maar in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kan je natuurlijk niet zomaar voorbij de gemeenten, die verenigd zijn in de VSGB.

VSGB-voorzitter Marc Cools maakte zich vorige week kwaad dat hij niet op voorhand werd geinformeerd over de extra tarifering in Brussel. Nochtans zou de invoering van een taks die het gebruik van gemeentewegen driedubbel belast een bron van inkomsten kunnen betekenen voor de Brusselse gemeenten.

Verdeelsleutel
Ondertussen is het duidelijk dat de gemeenten inderdaad niet betrokken zijn geweest bij de beslissing. Volgens Marc Cools wordt er in de toekomst echter nog onderhandeld over een mogelijke verdeelsleutel om het geïnde geld te herverdelen.

“Openbare werkzaamheden zijn een bijzonder zware kostenpost voor gemeenten. Elke weg die moet worden heraangelegd weegt op de begroting,” zegt Cools. “Als vrachtwagens gebruik blijven maken van onze wegen, dan is het ook normaal dat die driedubbele tarifering er komt.”

Cools zegt dat hij zich wel kan vinden in de beslissing over de kilometerheffing. “Die niet invoeren zou ingaan tegen de trend, die zegt dat je voor gebruik moet betalen. Bovendien betekent de invoering van een extra taks een kans voor een nieuwe manier van distributie in de stad. Er lopen nu al proefprojecten waarbij alle goederen naar één punt in de stad worden gebracht, en van daaruit met kleiner vervoer naar winkels en horecazaken. De kilometerheffing is een kans om dit systeem nog verder uit te werken.”

Geen 85 procent
Over concrete bedragen voor de gemeenten is nog niets bekend, en zelf heeft Marc Cools nog geen verdeelsleutel in zijn hoofd. “Een verdeelsleutel wordt ook gebruikt bij het gewestelijke parkeeragentschap. Daar vloeit 85 procent van de inkomsten naar de gemeenten. Maar voor alle duidelijkheid: op dat bedrag broeden we zeker niet,” aldus Cools.

Het is ondertussen ook duidelijk dat het Duitse bedrijf Satellic – een dochteronderneming van Deutsche Telekom - de technologie voor de satellietgecontroleerde kilometerheffing zal leveren, in samenwerking met Viapass, een openbaar agentschap dat speciaal in het leven werd geroepen door de drie gewesten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni