© LV

Geen toegangscontrole voor Thurn & Taxis

KH
© brusselnieuws.be
12/10/2015

De toekomstige wijk op Thurn & Taxis krijgt een echte straat die de hele site van noord naar zuid doorkruist. De toegangscontrole die de promotor wou is van de baan.

Wordt Thurn & Taxis een gated community of een open stadswijk? Die vraag werd de voorbije jaren nooit duidelijk beantwoord.

De promotor pleitte voor een toegangscontrole. In het zuiden sluit de site immers aan op de arme en soms wat woelige Havenwijk. Een open site zou de waarde van de nieuwe woonwijk kunnen verminderen, luidde de redenering.

Het Gewest zag de nieuwe stadswijk sinds het begin dan weer zo open mogelijk.

Het is uiteindelijk de tweede piste geworden. Dat is vorige maand beslist tijdens het bijschaven van het masterplan voor de site, vernam onze redactie.

In de toekomst komt er zo een noord-zuidas, in het verlengde van de Vandenboogaerdestraat in de Havenwijk. De nieuwe as kruist het park en sluit in het noorden aan op de Molenbeekstraat.

De nieuwe straat zal onder meer toegankelijk zijn voor personenwagens. Die zullen echter niet door het park kunnen rijden, maar via een lus terug in de tegenrichting worden geleid.

De nieuwe noord-zuidas zal 22 meter breed zijn. Die breedte houdt ook rekening met een mogelijke tram op dat tracé én drie bomenrijen. De tram zou wél door het park mogen.

Oost-westboulevard
Ook aan de zijde van de Havenlaan komt er een open toegang tot de site. Daar wordt een 33 meter brede boulevard gepland, opnieuw met veel groen. Die oost-westas komt op de grens van het eigenlijke Thurn & Taxis-perceel en het haventerrein en dus rechts van het Meandergebouw waar de Vlaamse overheid wil intrekken.

De boulevard zal van de Havenlaan tot aan de nieuwe Noord-Zuidas lopen, waar het autoverkeer dan rechtsaf kan buigen richting Laken.

De twee straten zullen niet de enige toegangen zijn tot de site. Ter hoogte van het nieuwe park komt er een royale voetgangersingang die naar het nieuwe park leidt. Die toegang zal tussen de historische gebouwen en de zetel van Leefmilieu Brussel liggen.

Dat de toegang tot de nieuwe wijk zo open mogelijk blijft, is van cruciaal belang voor het Gewest. "Met een bewaakte ingang kan de wijk nooit integreren in het stadsweefsel errond", zegt Pierre Lemaire van het Agentschap voor Territoriale ontwikkeling (ATO). "Op dezelfde manier accepteren we op dit moment het risico dat de noordelijke verbinding tussen de Molenbeekstraat en de Havenlaan voor sluipverkeer wordt gebruikt. Dat hoort bij de integratie in de omliggende wijken."

Echternach
Het dossier van Thurn & Taxis leek de voorbije 15 jaar vaak een processie van Echternach. Op het grootste gedeelte van de site gebeurde erg weinig.

De voorbije jaren komt daar verandering in. Het Gewest lanceerde nog maar net een architectuurwedstrijd voor 900 woningen, de Vlaamse overheid verhuist over enkele jaren met 2.000 ambtenaren naar de site en sinds kort groeien ook de bomen in het centrale park op de site gestaag.

Wie meer wil weten over de toekomst van de site, kan maandagavond terecht op een debat van Bral en JES, met onder meer de Brusselse bouwmeester, minister-president Rudi Vervoort en privépromotor Project T&T.

Meer info hier.

De nieuwe straten komen bij benadering waar de zwarte lijnen zich bevinden op onderstaande luchtfoto:

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni