‘Geen extra mobiliteitsmaatregelen nodig voor Uplace’

© brusselnieuws.be
23/02/2015

Voor Uplace en het nieuwe ruimtelijk uitvoeringsplan errond zijn geen bijkomende mobiliteitsmaatregelen nodig. Een extra GEN-station en een busverbinding moeten volstaan. Dat blijkt uit een studie in opdracht van de Vlaamse overheid.

Persagentschap Belga kon de hand leggen op de studie van Antea Group, uitgevoerd in opdracht van de Vlaamse overheid,

Volgens dat onderzoek zijn er geen bijkomende mobiliteitsinitiatieven nodig. De Vlaamse regering vroeg garanties voor een GEN-station vlakbij het shoppingcenter en beloofde een busverbinding. Volgens de studie veroorzaakt Uplace "geen significante bijkomende doorstromingsproblemen” bovenop de bestaande problemen op de Ring, de E19 en het lokale wegennet.

Ook de geplande tramverbinding tussen Vilvoorde en de luchthaven van Zaventem is strikt genomen niet noodzakelijk als maatregel. De tramverbinding blijft echter wel wenselijk op langere termijn en "maakt na realisatie de busverbinding Vilvoorde-Machelen overbodig".

De studie speelde waarschijnlijk een rol in de beslissing van de Vlaamse regering om achter het Uplace-project te blijven staan. In het nieuwe Gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) dat op 13 februari werd goedgekeurd werd de ruimte voor kleinhandel en kantoren in de zone beperkt, maar bleef het eigenlijke shoppingproject behouden.

Tegen Uplace worden al lang mobiliteitsbezwaren gemaakt. Het vorige GRUP werd net daarom vernietigd door de Raad van State.

Uplace

Winkel- en belevingscentrum Uplace werd in 2009 voor het eerst goedgekeurd door de toenmalige Vlaamse regering, maar verzandde daarna in een jarenlange procedureslag.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Uplace

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni