Reacties
1
Sharing = caring
E-mail

Galerie Aeroplastics: 15 jaar waanzin

door Sam Steverlynck © Agenda

Aeroplastics is nooit echt ‘your average gallery’ geweest. Zo serveerden op de vernissage van Carlos Aires ooit dwergen in kostuum cava naast een bar die op hun hoogte was ontworpen. Of hing Skip Arnolds er wel eens naakt aan het plafond. De galerie is niet vies van wat seks, drugs en rock’n’roll, dat alles geflambeerd met een stevige portie zwarte humor.

Aeroplastics

“De kunst die ik toon is gebaseerd op het dagelijks leven, angst en ironie,” zegt Jérôme Jacobs die al vijftien jaar waanzin in goede banen tracht te leiden. Tentoonstellingen in Aeroplastics zitten vaak afgeladen vol, als een hedendaagse variant van een curiositeitenkabinet of freak show.

Dat is voor Full House, een expo met meer dan honderd kunstenaars waarmee het vijftienjarige bestaan wordt gevierd, niet anders. “Ik toon graag veel. Daarom zit ik ook in dit herenhuis en niet in een typische white cube. Puristen zullen dat misschien niet altijd waarderen. Maar bij mij is alles tongue –in- cheek,” zegt Jacobs.

“Op deze expo toon ik kunstenaars die ik vertegenwoordig, met wie ik in het verleden heb gewerkt, van wie ik hou of die ik zelf verzamel.” Het resultaat is een bont geheel onderverdeeld in een aantal thematische clusters. In de kamer gewijd aan oorlog en geweld zie je bijvoorbeeld een reeks van 19 portretten waarmee Joy Garnett de terroristen achter 9/11 vastlegt.

Wat verderop staat een Louis Vuitton-koffer met daarin een zelfgemaakte bom, een werk van Gregory Green. Dominic McGills toont dan weer zijn Vampire Killer Kit, een valies met een vergrootglas, serum, bijl en andere middeltjes om vampieren te doden. Lekker politiek incorrect is het werk van John Isaacs die onder een stolp het lang haar bewaart van een hippie die hij heeft gescalpeerd, naast diens badges van ‘Give peace a chance’ of ‘Save the Whale’.

Hetzelfde geldt voor de eerder vermelde Skip Arnolds. Van hem is een fotoreeks te zien uit een performance waarin hij zich naakt in de struiken voor een meisjesschool verbergt, klaar om elk moment toe te slaan.

Met zijn tuinkabouters van respectievelijk een Afrikaanse straatveger, Poolse loodgieter of Portugese metselaar drijft de Zwitser Till Rabus dan weer de spot met raciale stereotypering.

Ondanks de veelheid aan werken worden er ook leuke verbanden gelegd. Zoals Anton Corbijns foto van het toen nog jonge Depeche Mode naast film stills die John Waters distilleerde uit The Man with the Golden Arm. Daarin zie je Frank Sinatra heroïne spuiten. Rauw, extravagant en choquerend. We hadden niets anders verwacht van Aeroplastics.

 

Reageer ( Reacties)

Reageer

Fijn dat u wil reageren. We aanvaarden enkel reacties met voornaam en familienaam (eventueel eerste letter van familienaam) en correct e-mailadres. Lees ook de andere regels. Perscommuniqués zijn welkom op info@brusselnieuws.be. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Meer in Cultuur

RSS Algemeen

RSS Expo

RSS Muziek

RSS Film

RSS Podium

RSS Evenement

RSS Shopping

RSS Kinderen