Galant wil detectiepoorten en bagagecontroles in Brusselse treinstations

LB
© brusselnieuws.be
02/02/2016

Permanente identiteits- en bagagecontroles voor het internationale treinverkeer en tijdelijke beveiligingspoorten voor het binnenlandse verkeer in de grote treinstations vanaf een terreurdreigingsniveau 3. Het voorstel dat federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) op de regeringstafel legt, is ingrijpend.

Als het voorstel van minister Galant wordt goedgekeurd, dan calculeert u beter wat extra reistijd in. De toegang tot de perrons waar internationale treinen halt houden zou dan worden voorafgegaan door een identiteitscontrole. Ook zou iedereen door een metaaldetectiepoort moeten gaan en zou alle bagage worden gescand.

Een werkbezoek aan het Atocha-treinstation in Madrid vorig jaar, waar al sinds de aanslagen in 2004 bagagecontroles worden uitgevoerd, maakte volgens Galant duidelijk dat dergelijke ingrepen niet noodzakelijk voor veel oponthoud zorgen als dit goed georganiseerd wordt.

De betrokken stations in België zijn onder andere Brussel-Zuid, Brussel-Centraal, Brussel-Noord en Schuman, en het station in de luchthaven van Zaventem. Om deze controles te kunnen uitvoeren moeten in de Brusselse stations vijftien scanners en een twintigtal poortjes worden geïnstalleerd.

Verhoogd dreigingsniveau
Bij een verhoogde terreurdreiging (vanaf niveau 3) worden deze controles ook uitgebreid naar het binnenlands verkeer. In de grote Belgische stations zou iedereen gecontroleerd en gefouilleerd worden bij binnenkomst in het station. Dit zou, naast de hierboven vermelde stopplaatsen, onder andere van toepassing zijn in Brussel-Luxemburg, maar ook bijvoorbeeld in Oostende, Gent, Bergen en Namen.

Ten slotte zouden bij hetzelfde dreigingsniveau ook in 193 minder belangrijke stations extra controles worden uitgevoerd, maar dan zonder het gebruik van metaaldetectiepoorten.

Focus op veiligheid
Het voorstel van de minister kwam aanvankelijk tot stand met het oog op de invoer van een elektronische ticketcontrole, zoals we die al kennen in de Brusselse metro en in sommige tramhaltes. Na de verijdelde aanslag op een Thalystrein tussen Brussel en Parijs in augustus vorig jaar legde Galant evenwel de focus op veiligheid.

Om dit plan uit te voeren zouden 285 voltijdse werkkrachten nodig zijn, vooral veiligheidspersoneel, wat overeenkomt met een jaarlijkse kost van dertig miljoen euro. De kosten voor de aankoop van de poorten en scanners wordt geschat op 28,5 miljoen euro. Hiervoor wil Galant een beroep doen op de envelop van 400 miljoen euro die de federale regerering had vrijgemaakt voor terreurbestrijding.

Wanneer de regering zich over het voorstel buigt, is nog onduidelijk.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni