Galant wil dat NMBS deel GEN in dienst neemt tegen 2016

© brusselnieuws.be
28/01/2015

Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) vraagt aan de NMBS om treinaanbod te op de al afgewerkte lijnen van het Gewestelijk Expresnet (GEN) te versterken. Als het volgende transportplan van het spoor in 2016 in werking treedt, moeten de treinen rijden.

Dat is beslist op het overlegcomité tussen de federale overheid en de regio's woensdag.

De vraag om het GEN versneld in dienst te nemen speelt al langer. “Het grootste deel van de lijnen is al afgewerkt”, zegt Galant. “Alleen bij twee lijnen zijn er nog problemen met de vergunningen.”

Galant zal de NMBS dan ook vragen om het op het afgewerkte deel van het GEN een uitgebreid aanbod te voorzien. In het geval van het GEN komt dat in principe neer op een trein per kwartier.

Voor het nog niet afgewerkte deel van het GEN, hoofdzakelijk de lijnen naar Waals-Brabant via Ukkel en Watermaal-Bosvoorde, wil Galant de eerder vooropgestelde deadline van 2025 aanhouden. “Dan zal ook het volledige net in dienst treden”, zegt ze. “Maar we kunnen al vanaf 2016 van een deel van het aanbod genieten.”

De uitspraken van Galant komen er enkele weken nadat ze wist te melden dat er voor het GEN nog 500 miljoen euro tekort was. Hoe de minister dat wil oplossen, is nog niet duidelijk.

Galants Brusselse collega Pascal Smet (SP.A) is in ieder geval blij met de demarche. Hij had afgelopen weekend nog opgeroepen tot een Brussels front om het GEN sneller in dienst te krijgen. “Het doet plezier dat die oproep zo snel resultaat oplevert”, zegt hij. “Als we samenwerken kunnen we de mobiliteitsuitdagingen in Brussel krachtdadig aanpakken, in het belang van Brussel, zowel voor bewoners als bezoekers.”

Het GEN-project is een van de langstlopende spoorprojecten in België. De eerste plannen voor een spoornet dat Brussel en de Rand beter met elkaar moet verbinden, dateren al van eind jaren '80 en begin jaren '90. Destijds was de realisatie gepland tegen 2012. De vertragingen zijn te wijten aan procedures rond vergunningen maar ook politiek getouwtrek. In de visie van de NMBS en de meeste politici is het GEN vooral een middel om pendelaars uit de Rand makkelijker naar Brussel te brengen, maar voor het Brussels Gewest moet het GEN ook de spoorverbindingen binnen de stad verbeteren.

Bekijk hieronder ook de reportage van tvbrussel en het studiogesprek met VUB-experte Cathy Macharis:

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni