Galant maakt bocht over GEN na storm van kritiek

TG
© brusselnieuws.be
04/02/2016

Het Gewestelijk Expresnet, komt het er of komt het er niet? 'De uitbreiding richting Wallonië is geen prioriteit meer', klonk het dinsdag nog bij minister van Mobiliteit Galant (MR). Het veroorzaakte een enorme storm van kritiek, ook binnen haar eigen partij. Premier Michel (MR) moest tussenkomen om te verzekeren dat het hele GEN er komt. Wanneer, en met welk geld, dat is niet duidelijk.

Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) liet dinsdag een bommetje ontploffen in de Kamer. Ze kondigde aan dat de resterende infrastructuurwerken voor het GEN niet langer een prioriteit zijn voor de regering. Concreet betekent dat het einde van de werken om lijn 124 naar Nijvel en lijn 161 naar Ottignies uit te breiden van twee naar vier sporen.

“Die capaciteitsuitbreiding is niet langer nodig voor een beter voorstedelijk treinaanbod”, klonk het bij de minister. De reden: er is geen geld meer. Er is nog zo’n 100 miljoen euro beschikbaar voor de werken, maar er is nog zo’n miljard nodig. “Ik maak hoognodige keuzes die mijn voorgangers nooit gemaakt hebben.”

Minister teruggefloten
Woensdag liet minister Galant weten dat ze verkeerd begrepen was. “Ik betreur de foute interpretatie van mijn woorden. Het GEN is een prioriteit voor de regering. We onderzoeken hoe we het geld kunnen vinden om de lijnen op vier sporen te brengen”.

Dat zei de minister nadat de Waals-Brabantse MR, haar eigen partij, de premier had gecontacteerd. Die liet weten dat de uitbreiding naar vier sporen niet afgevoerd wordt, en floot zo zijn minister terug.

De bocht kwam er na een storm van kritiek, vooral bij de Franstalige partijen die vonden dat Wallonië benadeeld wordt. Eerder kreeg de minister al zowat alle Vlaamse partijen over zich heen toen ze aankondigde dat het Antwerpse voorstadsnet de koelkast in gaat.

Lange geschiedenis
Het GEN-dossier sleept al jaren aan. De eerste plannen dateren uit het begin van de jaren negentig. Het hele netwerk had in 2012 klaar moeten zijn. Anno 2016 is het einde van de werken nog niet in zicht: de werken moeten klaar zijn in 2025.

En als de sporen er niet liggen kunnen er geen extra treinen rijden, zegt de NMBS. Die vreest dat de werken nog kunnen aanslepen tot na 2030.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni