Food trucks willen eigen label en eigen regeling

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
13/05/2015

Food trucks worden almaar populairder. Makkelijk hebben de eigenaren van de mobiele eettentjes het niet om een plek te veroveren in de stad. Daarom willen ze een eigen label en aparte regeling. Brussels Minister van Economie Didier Gosuin (FDF) komt hen voorlopig niet tegemoet.

Foodtruckeigenaren kunnen niet zomaar langs de kant van de weg stoppen en hun kraam openen. Er zijn vergunningen nodig en de regels hiervoor verschillen van gemeente tot gemeente. “We komen heel moeilijk aan vaste standplaatsen,” zegt Tino Don Porto Carero, ondervoorzitter van de Belgian Food Truck Association. “Dit heeft met al die verschillende regeltjes te maken maar ook met de ons-kent-ons-mentaliteit. De bestaande horeca en de politiek kennen elkaar. Wij zijn de nieuwkomers.”
Sommige gemeenten hebben volgens Don Porto Carero zelfs een ontradingsbeleid. “Dat is dan bijvoorbeeld ingegeven door de plaatselijke horeca, die ons als concurrenten ziet. Maar dat klopt in vele gevallen niet.” Don Porto Carero biedt in zijn eigen truck vegetarische gerechten aan. “Dat kan dus best in de buurt van een pitta- of tapasbar.”

Van een food truck word je voorlopig nog niet rijk. Het percentage ondernemers dat er binnen het jaar mee stopt, ligt op 38 procent. Don Porto Carero: “Een vaste plaats is voor de meesten de ruggengraat van hun bedrijf. Daarnaast staan velen ook op festivals, privéfeestjes of op een bedrijventerrein.

Don Porto Carero kandideerde vorig jaar voor een van de 25 standplaatsen op het foodtruckparcours dat Stad Brussel, als eerste gemeente in het gewest, uittekende. Er waren echter heel veel aanvragen en hij viste achter het net. “Gelukkig heb ik een biocertificaat. Daardoor kan ik elke woensdag op de biomarkt op het Katelijneplein staan. Maar daar moet ik ‘s ochtends vroeg al opengaan met mijn soepen, wraps en curry’s en om drie uur stoppen. De avond kan ik er dus niet bij doen.”

Op dit moment worden food trucks op dezelfde manier behandeld als andere ambulante handelaars en kermiskramen. “Een nieuwe aanvraag schrikt sommige gemeenten af omdat ze ons over dezelfde kam scheren als een wafel- of hamburgerstalletje. Het zou helpen als de overheid voor ons een eigen label en een aparte regeling zou ontwikkelen. Wij zijn niet hetzelfde. Bij ons ligt de nadruk op het artisanale, de kwaliteit, het feit dat we alles zelf maken. We hebben hiervoor een charter opgesteld.”

Eenvormige regeling
Brussels parlementslid Paul Delva (CD&V) kaartte de kwestie afgelopen week aan in het parlement. Hij vindt food trucks de ideale springplank voor horeca-ondernemers. Ze kunnen beginnen zonder meteen vast te zitten aan een hoge handelshuur. De restaurantjes op wielen creëren volgens hem ook nieuwe ontmoetingsplekken in de stad. Hij pleitte dan ook voor een foodtruckvriendelijker klimaat in Brussel. Delva is voorstander van een eenvormige en duidelijke regeling voor heel het gewest en een foodtruckparcours doorheen de negentien gemeenten. Minister Gosuin wil voorlopig echter niet weten van een aparte gewestelijke regeling. Hij beloofde wel een gesprek met de Belgian Food Truck Association.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni