Sterk werkstuk, dit Israëlische rechtbankdrama van broer en zus Elkabetz. Net als in Prendre femme en Les sept jours speelt Ronit Elkabetz zelf met veel bravoure Viviane Amsalem, een vrouw die niet van plan is om zich te laten doen. Niet door haar man, niet door haar land, het de laatste tijd zo controversiële Israël.
Film: Gett: the divorce trial of Viviane Amsalem
Viviane wil scheiden van haar man, Elisha. In een democratie die mannen en vrouwen als gelijkwaardig beschouwt, zou dat een formaliteit zijn. Quod non. Israël kent geen burgerlijk huwelijk. Een scheiding kan slechts uitgesproken worden voor een rabbijnse rechtbank. Die is scheidingen niet genegen en zetelt achter gesloten deuren, waardoor niemand echt weet hoe het er toegaat.
Maar de kern van het probleem is dat de man het laatste woord heeft. Als hij niet instemt, is de vrouw gezien. Een nieuw leven is voor haar de facto onmogelijk, een flagrante schending van elementair zelfbeschikkingsrecht.
Met opzet zijn alle filmopnamen subjectief. Elk hun eigen contrasterende acteerstijl volgend, spelen Ronit Elkabetz en Simon Abkarian de pannen van het dak. Bijna alle scènes spelen zich in de rechtbank af. De regisseurs laten niet na om hun pertinente, kritische film te verluchten door kurkdroog te tonen hoe absurd de procedure wel is en hoe kafkaësk en onrechtvaardig het proces.
zalen: Vendôme
Lees meer over: Film
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.