Festival Midi-Minimes blijft trouw aan succesformule

Elise Simoens
© Agenda Magazine
25/06/2014

Het Festival Midis-Minimes blijft ook deze zomer weer trouw aan zijn succesformule. Iedere weekdag kan u om 12u.15 uur in het Koninklijk Conservatorium Brussel terecht voor een kort middagconcert. Het klassieke repertoire spant de kroon, maar op maandagen staat ook wereldmuziek op de affiche.

Nieuw dit jaar is de cyclus ‘open muziek’ op maandagen. De repertoiremogelijkheden zijn eindeloos en gaan van de combinatie van genres of stijlen tot de verkenning van muziek uit verre gebieden. Enkhjargal Dandarvaanchig bijt de spits af. Hij voert ons naar Mongolië en laat ons daar de plaatselijke tweestemmige boventoonzang en de morin khuur ontdekken. Dat laatste is een tweesnarig strijkinstrument dat sinds mensenheugenis de Mongoolse steppe opfleurt.

De Mongoolse volksmuziek is hoorbaar geïnspireerd door de geluiden van de natuur. Enkhjargal Dandarvaanchig werd ooit als twaalfjarige weggehaald bij zijn nomadische familie om muziek te studeren. Momenteel woont hij in Duitsland en geraakte hij ook hoorbaar beïnvloed door hip hop, jazz en zelfs Bach. Zijn Mongoolse roots blijven gelukkig onuitwisbaar.

Maandag 7/7

Oude Muziek

Dinsdagen zijn voorbehouden voor de muziek van de vijftiende tot de zeventiende eeuw. Op het concert met contratenor Paulin Büdgen en Ensemble Clematis (29/7) na, is deze reeks volledig gewijd aan wereldlijke muziek. Transports Publics, een jong ensemble rond gambist Thomas Baeté buigt zich over het onontgonnen oeuvre van de zeventiende-eeuwse Engelse componist en gambist Anthony Poole. Hoewel als katholieke banneling werkzaam in het buitenland, leverde deze een belangrijke bijdrage tot de Engelse instrumentale muziek.

Poole muntte uit in het schrijven van ‘divisions’, een typisch Engelse muziekvorm waarbij op heel improvisatorische wijze gevarieerd wordt op een thema. Transports Publics combineert Pooles ‘divisions’ met een sonate en met enkele van diens luchtige ‘ayres’ en ‘dances’.

Dinsdag 8/7

Barok en klassiek

Carl Philipp Emanuel Bach viert dit jaar niet enkel zijn driehonderdste geboorteverjaardag, hij is ook de geknipte componist voor de woensdagreeks die de muziek van de achttiende eeuw covert. ‘Overgangsfiguur tussen barok en klassiek’ zo luidt de weinig inspirerende omschrijving die deze Bachzoon steeds weer over zich heen krijgt. In werkelijkheid is zijn oeuvre er een van de meest persoonlijke en intrigerende soort. Onder zijn tijdgenoten stond de man bekend als een heel gezellig, openhartig en genereus iemand.

Vandaar misschien dat ook zijn muzikale taal getuigt van een opvallend fijngevoelige zin voor communicatie. Het liefst componeerde hij voor een intiem gezelschap van fijnproevers. Ensemble Inedito maakte een gevarieerde selectie uit zijn kamermuziek voor fluit, viool, cello en klavier.

Woensdag 30/7

Romantiek

"Nooit eerder componeerde ik zo spontane muziek als La Bonne Chanson", zo schreef Gabriel Fauré kort voor zijn dood in een brief aan een vriend. Fauré componeerde zijn liedcyclus La Bonne Chanson op een reeks liefdesgedichten van Paul Verlaine. Inhoudelijk knopen deze gedichten perfect aan bij de amoureus voorspoedige tijden die Fauré op dat moment zelf beleefde. Nu eens klinkt Fauré’s liefdesgeluk exuberant, dan weer leidt het tot sobere en daardoor erg intense ingetogenheid. Op donderdagen is het podium van Midis-Minimes voor deze en andere hoogst individuele en expressieve negentiende-eeuwse muziek voorbehouden. Sopraan Joëlle Charlier, pianist Lionel Bams en het MP4 Kwartet brengen behalve Fauré’s La Bonne Chanson ook werk van Ernest Chausson en van onze landgenoot Joseph Jongen.

Donderdag 10/7

20ste & 21ste eeuw

De vrijdagconcerten met 20ste en 21ste-eeuws repertoire bieden zonder uitzondering muziek met een stevige voet in de traditie. Zo kozen fluitist Toon Fret en pianist Thomas Dieltjens van Het Collectief voor de fluitsonate opus 94 van Sergej Prokofiev en voor Phantasiestück van de Argentijns-Duitse componist Mauricio Kagel.

Muziekkenners zullen bij het horen van de titel ‘Phantasiestück’ meteen de link leggen naar de romantische muziek van Robert Schumann. In zijn fluitsonate eerbiedigt ook Prokofiev de traditie. Voor een werk dat ontstaan is in volle Tweede Wereldoorlog, klinkt deze muziek opvallend zorgeloos en elegant. Prokofiev componeerde ze in een kunstenaarsresidentie in het Oeralgebergte. Daar had hij zich, optimistisch over de Russische oorlogssuccessen, teruggetrokken.

Vrijdag 4/7

Piano

De pianoweek staat – op het Chopinrecital van François Dumont na – volledig in het teken van enkele pianohelden-componisten die actief waren omstreeks de wissel van negentiende naar twintigste eeuw. Dat Bartók, Rachmaninov en Medtner hun eigen muziek uitvoerden, zorgt voor een speelplezier waarop pianisten tuk zijn. Alexander Scriabin mag dan slechts vijfenveertig geworden zijn, zijn muziek getuigt toch van een verbazingwekkend snelle evolutie. Zijn vroegste werken lijken wel ‘moderne Chopin’. Maar omstreeks 1900 ging hij radicaal de experimentele toer op. Of het nu om zijn vroege of zijn late muziek gaat, Scriabin is altijd erg bedreven gebleven in het opbouwen van meeslepende spanningsbogen. Virtuoos Evgeny Starodubtsev geeft ons tijdens zijn recital een mooi overzicht van Scriabins pianowerk.

Donderdag 17/7

Strijkkwartet

Het zijn Haydn, Mozart en vooral Beethoven die ervoor gezorgd hebben dat het strijkkwartet de geschiedenis is ingegaan als de meest prestigieuze vorm van kamermuziek. De luisteraar is er getuige van een diepgaand gesprek tussen vier homogeen klinkende en evenwaardige partners. Oppervlakkigheid is uit den boze. Wie nog steeds dacht dat Claude Debussy enkel wazige impressionistische muziek gecomponeerd heeft, zal zijn mening vast bijstellen na het concert met het Hermès Kwartet. In zijn enige strijkkwartet openbaart Debussy zich als een meester van de concentratie en coherentie. Dit alles gecombineerd met een feilloos gevoel voor kleur en fris klinkende speeltechnieken. Het alom bejubelde Franse Hermès Kwartet staat garant voor een intelligente en geraffineerde uitvoering van dit chef-d’oeuvre.

Dinsdag 22/7

1/7 > 29/8, 12.15, €5

Koninklijk Conservatorium, Regentschapsstraat 30, 1000 Brussel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Muziek, Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni