Fietsen in Brussel c Bart Dewaele

Fietsen in Brussel is onveilig en de infrastructuur is ondermaats. Expats die zich geregeld met een tweewieler door de stad bewegen zijn niet te spreken over het gevoerde fietsbeleid. Dat blijkt uit een enquête via sociale media onder 200 expats. Enkel Villo krijgt een voldoende.

De enquête werd afgenomen via sociale media door Kwinten Lambrecht, expert sociale media bij het Europees parlement en zelf een overtuigd fietser. "Fietsen in Brussel is niet evident en wie het toch doet wordt eerder als een avonturier beschouwd dan als een normale gebruiker van de openbare weg", aldus Lambrecht. "Ik wilde weten wat de vele expats denken als ze hier fietsen. Zijn ze verrast? Voelen ze zich veilig?"

200 expats gingen in op de vraag.

Slechts een kwart van de ondervraagden blijkt zich veilig te voelen op Brusselse wegen. Dat fietsers vaak de weg moeten delen met auto's, bussen en bestelwagens is daar niet vreemd aan.

80 procent van de fietsende expats vinden de kwaliteit van de fietspaden onvoldoende. Nog iets meer vindt dat Brussel ondermaats scoort op fietsvriendelijkheid in het algemeen.

Het enige positieve punt is de fietsdeeldienst Villo. 65 procent van de respondenten is tevreden over de gele fietsen.

Meer fietspaden is de prioriteit voor de fietsende expats, gevolgd door meer autovrije zones. Een minderheid ziet heil in een stadstol of belastingvoordelen voor fietsers.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni