Doorgaand verkeer blijft mogelijk met circulatieplan

© brusselnieuws.be
06/05/2015

Het goedgekeurde circulatieplan voor de Vijfhoek, met een bestemmingslus rond de uitgebreide voetgangerszone, zal niet al het doorgaand verkeer weren uit de binnenstad. Dat blijkt uit de uitvoerige verkeersstudie in opdracht van het stadsbestuur.

Vooral in de ochtendspits worden problemen verwacht. Dan zal er nog altijd aanzienlijk veel doorgaand verkeer van oost naar west door de Vijfhoek trekken, voorspellen de gebruikte verkeersmodellen. Zeker op de Wolvengracht en in de buurt van het Centraal Station en de Kathedraal kan het dan erg druk worden.

Positief is dan weer dat het nieuwe verkeersplan volgens de gebruikte verkeersmodellen komaf maakt met het doorgaand verkeer van noord naar zuid en omgekeerd. Ook verschillende wegen om het centrum binnen te rijden zouden minder druk worden. De Wetstraat en de Hoogstraat vormen daar een uitzondering op.

In het centrum zelf zou het bestemmingsverkeer zich verplaatsen naar de nieuwe lus. Daardoor zullen zeker de Zespenningenstraat en de Cellebroersstraat drukker worden.

Vlottere Kleine Ring of lussenplan
“Willen we het oost-westtransitverkeer doorheen de Vijfhoek nog verminderen zijn er twee oplossingen”, stellen de experten van studiebureau Technum. “Het verkeer vlotter laten verlopen op de Kleine Ring, of enkel werken met ingaande en uitgaande lussen vanaf de Kleine Ring.”

De eerste suggestie vergt echter bijkomende studies. “Het risico bestaat dat een vlottere Kleine Ring extra verkeer van de buitenwijken gaat aantrekken”, klinkt het.

De tweede suggestie is een zuiver lussensysteem "zoals reeds succesvol toegepast in onder meer Mechelen en Namen." In het geval van Brussel zou dat echter betekenen dat ook lokaal autoverkeer tussen boven- en benedenstad onmogelijk wordt en dat ziet het stadsbestuur niet zitten. Volgens het studiebureau kan de Stad in een later stadium alsnog kiezen om de bestemmingslus door te knippen. "In Gent is het lussenplan ook stapsgewijs ingevoerd."

Sluipverkeer
Oppositiepartij Ecolo-Groen pleit al langer voor een lussenplan. “Enkel zo kunnen we doorgaand en sluipverkeer onmogelijk maken”, zegt gemeenteraadslid Bart Dhondt. “Wij betreuren dat het stadsbestuur blijft weigeren om een echt lussenplan te onderzoeken. Tijdens de voorstelling van het nieuwe mobiliteitsplan ging burgemeester Mayeur (PS) er prat op dat er geen sprake meer was van doorgaand verkeer of een mini-ring. Uit zijn eigen studie blijkt echter dat hij de Brusselaars een rad voor de ogen draait. Er is een groot probleem met zijn circulatieplan.”

Het nieuwe circulatieplan gaat eind juni in testfase. Gedurende acht maanden zullen de verkeersstromen bestudeerd worden. Daarna volgt mogelijk nog een bijsturing.

Voetgangerszone Vijfhoek

Het centrum van Brussel kreeg midden 2016 een fikse uitbreiding van zijn voetgangerszone. De werken voor de heraanleg van de zone zijn nog altijd aan de gang.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving, Voetgangerszone Vijfhoek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni