Brussels staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V) plant trajectcontroles in Brussel. In 2015 start een proefproject.

Debaets stelde woensdag haar oriëntatienota Verkeersveiligheid voor in de Commissie Openbare Werken van het Brussels parlement.

De staatssecretaris wil vooral werken aan het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers. Tegen 2020 moet het aantal doden (binnen 30 dagen na het ongeval) en zwaargewonden met 50 procent dalen. Een maatregel die daarbij in het oog springt, is de invoering van trajectcontroles in het Brussels gewest. In Vlaanderen bestaat dat systeem al.

Trajectcontrole betekent dat de gemiddelde snelheid wordt gemeten tussen twee punten. Traditionele flitscamera’s leggen de snelheid op een welbepaald punt vast. “Bij trajectcontroles gaan bestuurders trager rijden, en zo daalt ook de kans op ongevallen. Deze maatregel moet de actieve weggebruiker beter beschermen,“ zegt Debaets. “Bovendien ervaart de weggebruiker een trajectcontrole als billijker dan de flitscamera’s die een momentopname weergeven.”

De gewestadministratie Brussel Mobiliteit zal nu eerst een studie opstarten. In de tweede helft van 2015 volgt dan een proefproject. Daarna komt de verdere uitrol.

Debaets denkt ook al aan enkele concrete assen die zo’n controle moeten krijgen: de Leopold III-laan, de Rooseveltlaan en een aantal tunnels.

Er moet per controlelocatie ook nog onderhandeld worden met politie, parket en de gemeente in kwestie.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni