© Wikipedia

Circulatieplan: 'Stad wordt een attractiepark'

© FM Brussel
26/11/2014

De plannen om het centrum van Brussel autovrij te maken zullen van Brussel een attractiepark maken, dat meer gericht is op toeristen dan op gewone burgers. Dat zegt de directeur van het Vlaamse Architectuur Instituut Christoph Grafe. "Het winkelaanbod zal verschralen."

Volgens Grafe zijn de centrale lanen van Brussel al van sinds de negentiende eeuw voorzien op rijdend verkeer, al vindt hij wel dat de auto's er trager moeten rijden. Hij pleit voor een concept van shared space, waarbij voetgangers op bepaalde plekken zoals het Beursplein absolute voorrang hebben, maar auto's toch nog op zo veel mogelijk plekken kunnen komen.

Maar de auto verbannen uit het centrum vindt hij een slecht idee, niet in het minst voor de Brusselaars zelf. "Je maakt dan van de stad een soort themapark, en dat willen we niet. Gemotoriseerd verkeer hoort bij ons leven, en de stad moet alle aspecten van ons leven in zich hebben."

Autovrije lanen zorgen volgens hem voor een verschraling van het winkelaanbod. "Je krijgt dan meer ketens en grote bedrijven, en minder lokale winkels", zegt hij aan FM Brussel.

"Aan een Brico bijvoorbeeld moet je met de auto kunnen komen, en zo'n winkel is onmisbaar voor stadsbewoners. De Stad lijkt te streven naar een aanbod van enkel nog boetiekjes en eetgelegenheden, terwijl we ook winkels willen waar bewoners behoefte aan hebben."

Grafe vreest bovendien dat de plannen het autoverkeer dan wel zullen bannen uit de binnenstad, maar dat de wijken errond net veel meer verkeer te slikken zullen krijgen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni