Circulatieplan: geen aanpassingen op korte termijn

© brusselnieuws.be
29/06/2015

De grondige verandering van de verkeerssituatie in de binnenstad heeft op de eerste dag tot extra verkeershinder geleid. Toch moeten automobilisten niet meteen een bijsturing van het plan verwachten. "De eigenlijke test volgt in september." Ook werkzaamheden speelden trouwens een rol.

Na problemen in de ochtendspits, verloopt ook de avondspits erg moeizaam in Brussel, zeker op de Kleine Ring. Niet verwonderlijk als een belangrijke as als de Anspachlaan grotendeels autovrij wordt en de verkeeressituatie daarnaast nog in twintig andere straten verandert.

Verschillende automobilisten, maar ook politici uit de oppositie roepen Stad en Gewest op om bij te sturen. Maar een aanpassing is niet meteen aan de orde. "We moeten de mensen de tijd geven om zich aan te passen", zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. "Dat duurt gewoonlijk twee weken."

Maar ook na de eerste gewenningsfase moeten automobilisten niet meteen een bijsturing verwachten. De bevoegde diensten willen eerst de gevolgen zien wanneer het verkeer op zijn hoogtepunt is in het najaar."Het is te vroeg om conclusies te trekken, de echte test volgt na de zomervakantie", antwoordde minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) in het parlement.

De testfase van het circulatieplan duurt in principe acht maanden. Aanpassingen zijn nog mogelijk, maar aan de voetgangerszone op en rond de Anspachlaan zal sowieso niet worden geraakt. "Dit is een historisch moment", klonk het nog. "40 jaar lang deed Brussel alles in functie van de auto. Vandaag gaan we uit van een nieuw paradigma."

Belliardstraat
Voor oppositiepartij Vlaams Belang hadden Stad en Gewest eerst werk moeten maken van alternatieven zoals "het aanleggen van voldoende randparkings waar men kan overstappen op een performant en veilig
openbaar vervoer, een betere verkeersdoorstroming op de Kleine Ring en langsheen de toegangswegen." Volgens parlementslid Dominiek Lootens heeft Brussel "het paard achter de wagen gespannen."

“Het nieuwe circulatieplan zorgt voor verkeerschaos omdat het niet voldoende is aangepakt op gewestelijk niveau”, zegt Cieltje Van Achter (N-VA). “De grote chaos bevindt zich nu op de gewestwegen en de invalswegen. De overheid liet het echter na hierop in te spelen. Het Gewest heeft geen idee wat de impact is op het openbaar vervoer, laat staan dat het gewest actie onderneemt om in te spelen op de gevolgen. ‘De mensen moeten zich maar aanpassen’ is de nieuwe leuze.”

Volgens de Brusselse politie is de extra drukte aan het begin van deze zomervakantie slechts voor een deel te wijten aan de nieuwe voetgangerszone. Andere boosdoeners zijn enkele zomerwerven, waaronder de start van bovengrondse werkzaamheden op en rond het Schumanplein. In de avondspits was het echter vooral een private werf in de Belliardstraat die voor problemen zorgde. De aannemer had pas toelating om woensdag te beginnen, maar kreeg een uitzondering om toch al maandag van start te gaan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni