© Be-Mobile

Centrale lanen en Middenring filekampioen

© brusselnieuws.be
22/04/2015

De ochtendfiles in Brussel doen zich vooral voor op de grote invalswegen. De centrale lanen en de Middenring worden het zwaarst getroffen. De Ring rond Brussel daarentegen blijft eerder gespaard.

Dat blijkt uit een onderzoek van Be-Mobile, dat verkeersinformatie analyseert, voor de krant De Standaard.

Het bedrijf spreekt van file wanneer het verkeer slechts 60 procent van de maximum toegelaten snelheid haalt. Is de maximumsnelheid 50 kilometer per uur, dan staat er file als de snelheid onder de 30 kilometer per uur zakt. “We geven dan een kleurcode afhankelijk van de frequentie van de file. Op donkerrode wegen staat bijna elk moment file, bij gele wegen is dat 40 procent van de tijd”, legt Steven Logghe van Be-Mobile uit.

In Brussel kleuren vooral de centrale lanen en de Middenring tussen de Waversesteenweg en de Rooseveltlaan donkerrood. Ook de Fonsnylaan en de Jamarlaan rond het Zuidstation zijn zeer problematisch, net als de Koningsstraat in Sint-Joost.

Andere rode zone concentreren zich op de grote invalswegen, zoals de Tervurenlaan, de Troonlaan, de Ninoofsesteenweg en de Leuvensesteenweg.

Opvallend is dat de Ring rond Brussel, en dan vooral de Buitenring relatief groen blijft. "Tijdens de ochtendspits hebben de toegangswegen meer last van files dan de Ring", zegt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum in Het Laatste Nieuws. "De kaart is wel gebaseerd op data van het begin van het jaar. Dan zijn de files in en rond Brussel altijd wat minder erg dan in mei of juni."

De metingen van Be-Mobile werden uitgevoerd in februari en maart. Zij volgen daarvoor anoniem een aantal wagens via GPS-gegevens. De groep komt neer op drie procent van het wagenpark. De analyse geldt voor de periode tussen 6 en 9 uur ’s morgens.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni