© google

Buurtbewoners vragen meer inspraak bij heraanleg Dapperheidsplein

LB
© brusselnieuws.be
10/02/2016

Buurtbewoners pikken het niet dat het bedrijf dat instaat voor de bouw van de ondergrondse parkeergarage op het Dapperheidsplein in Anderlecht ook de bovengrondse herinrichting voor zijn rekening moet nemen. Het Platform Dapperheid vraagt aan het gemeentebestuur dan ook een evaluatie van het parkingproject en eist meer participatie.

Verschillende buurtbewoners van het Dapperheidsplein in Anderlecht zijn niet te spreken over de manier waarop de gemeente de geplande heraanleg van het plein doorvoert. Volgens de goedgekeurde plannen zal de omgeving er in 2018 helemaal anders uitzien. De bestaande parkeerplaatsen verdwijnen immers samen met een stalling voor motorfietsen ondergronds, terwijl het plein zelf verkeersvrij wordt gemaakt.

Vooral het gebrek aan overleg en inspraak in de vernieuwingsoperatie zorgt voor ongenoegen. “We werden voor een voldongen feit geplaatst”, zegt Karel Vermeersch van Platform Dapperheid. “Voor de constructie en uitbating ervan werd vorig jaar in april al het parkeerbedrijf Apcoa Parking jaar aangeduid. Maar dat parkeerbedrijf staat ook in voor de inrichting van het plein zelf, zonder enige garantie dat daarbij rekening wordt gehouden met de verwachtingen van de gebruikers.”

Charter
Uit een collectief van 53 gezinnen uit de buurt is daarom het Platform Dapperheid ontstaan, dat geruggensteund wordt door het Centrum voor Stadsvernieuwing. Dit platform stelde afgelopen vrijdag zijn charter voor, waarin het drie eisen formuleert.

“Eerst en vooral vragen we een evaluatie van het parkingproject”, zegt Vermeersch. “Het lijkt me logisch dat er eerst een stedenbouwkundige en mobiliteitsstudie gebeurt vooraleer er tot de bouw van een parking wordt overgegaan. Dit was niet het geval voor het Dapperheidsplein.”

Daarnaast wil het platform ook dat de gemeente een participatief proces lanceert en bij de gebruikers en handelaars nagaat wat de precieze noden zijn. “Of waarom roept het bestuur de bewoners niet op om met eigen ideeën op de proppen te komen”, aldus Vermeersch.

Ten slotte vraagt Platform Dapperheid naar een budget dat groot genoeg is voor de kwalitatieve invulling van het plein. Apcoa Parking voorziet nu een miljoen euro voor de inrichting van een “groene en gemoedelijke ruimte”, maar dat bedrag dient ook om de werken aan funderingen, structuur en riolering te bekostigen. Het bedrijf heeft bovendien zelf een architectenbureau onder de arm genomen om de inrichting uit te tekenen. De herwaardering van publieke ruimte verliest zo elke democratische controle, aldus het Platform.

Nieuwe studie
Schepen van Stedenbouw in Anderlecht, Gaëtan Van Goidsenhoven (MR), begrijpt de ongerustheid van de bewoners en zegt geen plannen te willen doordrukken zonder samen te werken met de buurtbewoners, handelaars en de MIVB.

Binnenkort lanceert hij op het schepencollege het voorstel om een algemene haalbaarheids- en mobiliteitsstudie voor het hypercentrum te laten uitvoeren. Deze studie zou dan alle nodige gegevens bij de verschillende actoren moeten verzamelen en ook de verwachtingen harmoniseren. “Dit gemeentebestuur wil het centrum van Anderlecht een nieuw elan geven, maar de plannen moeten ook realistisch blijven”, zegt Van Goidsenhoven.

Een eerste gesprek tussen het actiecomité en de schepen was er al in november. Volgens Vermeersch had Van Goidsenhoven wel oren naar hun verzuchtingen, maar is het nog altijd wachten op concrete voorstellen voor meer inspraak.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni